Belgie, Francie, Německo: Velké roztržky a hádky mezi evropskými zbrojaři
KONFLIKT
Francouzská vláda, potažmo společnost Dassault, rázně odmítla Belgii, která se chtěla účastnit na evropském projektu vývoje stíhaček nové generace, který je ale sám zabředlý do velkých problémů. To rozlítilo belgického ministra obrany Theo Franckena, který ostře kritizoval generálního ředitele společnosti Dassault Érica Trappiera, píše dnes server Politico. Spory na projektu ale panují mezi Francouzi a Němci. Podle dnešní zprávy deníku Handelsblatt hrozí, že celý projekt zkrachuje.
"Vláda přehodnotí svůj postoj k projektu FCAS. Jako zakládající člen NATO a EU, věrný spojenec a hostitel velitelství (Aliance) nebudeme přijímat žádné lekce od arogantních průmyslníků", řekl Francken.
Le gouvernement évaluera sa position dans le projet FCAS. En tant que membre fondateur de l’OTAN et de l’UE, allié loyal et hôte du quartier général, nous n’avons pas de leçons à recevoir d’industriels arrogants.
— Theo Francken (@FranckenTheo) July 24, 2025
Trappier začátkem tohoto týdne prohlásisl, že si nepřeje, aby se Belgie připojila k programu známému jako Future Combat Air System (FCAS), pokud belgická vláda nepřestane nakupovat americké letouny F-35, tedy jednoho z hlavních rivalů francouzského letounu Rafale od společnosti Dassault.
Společnost FCAS, kterou ovládají francouzský Dassault, německá pobočka Airbusu a španělská Indra, má do roku 2040 dodat stíhací letoun nové generace. V současné době se však potýká s neshodami ohledně rozdělení práce, které se Paříž a Berlín snaží vyřešit. Dassault a Airbus mají notoricky napjatý vztah a výrobce Rafale se chce ujmout vedení ve výrobě válečného letounu pro FCAS. Řešení sporu mezi Němci a Francouzi se očekává do konce srpna. Jinak německá vláda nevylučuje možnost, že spolupráce zkrachuje. Kancléř Friedrich Merz a francouzský prezident Emmanuel Macron se nyní podle německého deníku snaží zachránit, co se ještě zachránit dá. Na pracovní večeři v Berlíně ve středu večer pověřili své ministry obrany, aby do konce srpna vyhodnotili „realistickou perspektivu“ projektu a vyřešili „existující konflikty“.
Belgie má ve FCAS postavení pozorovatele, ale minulý týden uvedla, že na program vývinu letounu vyčlenila 300 milionů eur a požádá o to, aby se „co nejdříve stala plnohodnotným členem“.
🇧🇪🇫🇷 The CEO of Dassault Aviation, Eric Trappier, does not want Belgium to become a partner to "his" FCAS program because they bought F-35 instead of the Dassault Rafale.
— Jeff2146🇧🇪 (@Jeff21461) July 23, 2025
Last Friday the Belgian government greenlit an investment plan into the FCAS project worth 300 million € in… pic.twitter.com/umCA65A7N0
„Kdybych byl diplomatický, řekl bych, že Belgie je vítána, pokud přestane kupovat stíhačky F-35. Kdybych nebyl, řekl bych, že nás opravdu považují za blázny,“ řekl tento týden Trappier.
Trappier a Belgie mají dlouhou historii sporů ohledně rozhodnutí belgické vlády nakoupit stíhačky F-35 místo Rafalů. V roce 2023 generální ředitel společnosti Dassault odmítl belgickou žádost o status pozorovatele, což vedlo k veřejné roztržce s Franckenovou předchůdkyní Ludivine Dedonderovou.