„Volkswagen se otřásá v základech.“ 110 tisíc zaměstnanců je v ohrožení, nevylučuje se uzavírání továren
SITUACE VE VOLKSWAGENU
Německý automobilový gigant Volkswagen zažívá doslova zemětřesení. Představenstvo automobilky oznámilo radikální plán, jak ušetřit. Součástí škrtů je i možnost, že bude v ohrožení 110 tisíc pracovních míst a vedení nevylučuje ani uzavření továren, upozorňuje agentura Bloomberg. Podle vedení musí být značky v rámci koncernu, kam patří i česká Škoda Auto, kompletně restrukturalizovány. Odbory slíbily tvrdý odpor proti plánům vedení, píše německý deník Bild. Nezodpovědný, extrémně nebezpečný a krátkozraký plán otřásá základy automobilky a může zničit "srdce" Volkswagenu, kritizují odbory a zaměstnanci představenstvo.
Automobilka považuje jeden velký závod na výrobu aut a jednu továrnu na výrobu součástek v Německu za zastaralé. Bude také zřejmě nucena ukončit program zajištění pracovních míst, který funguje od roku 1994 a až do roku 2029 brání propouštění. Současné plánované snižování počtu pracovních míst prostřednictvím odchodu do důchodu a odstupného již nestačí k dosažení cílových úspor. Všechna opatření chce firma projednat s odbory.
Odbory uvedly, že se proti úsporným opatřením postaví. "Představenstvo dnes prezentovalo nezodpovědný plán, který otřásá základy Volkswagenu a představuje obrovskou hrozbu pro pracovní místa a závody," řekl zástupce odborového svazu IG Metall Thorsten Gröger. "Je to krátkozraký a extrémně nebezpečný návrh, který může zničit srdce Volkswagenu," uvedl.
Představenstvo společnosti je přesvědčeno, že značky v rámci koncernu musí být kompletně restrukturalizovány. "Situace je mimořádně napjatá a nezle ji překonat jednoduchými opatřeními a snížením nákladů," uvedl v prohlášení šéf značky VW Thomas Schäfer.
PODCAST: Maelström debility, vymytý Moskvy a Vetřelci pořád dokola
Volkswagen oznámil, že automobilka ukončí garanci zaměstnání pro zhruba 110 tisíc zaměstnanců. Dále vedení oznámilo "restrukturalizaci" u osobních a užitkových vozů, včetně divize komponentů. "Ekonomické prostředí se opět zhoršilo a do Evropy se tlačí noví poskytovatelé. Německo výrazně zaostává z hlediska konkurenceschopnosti," uvedl generální ředitel Oliver Blume s tím, že záruka zaměstnání, která byla od roku 1994 pravidelně prodlužována, zrušena. Záruka by měla platit do roku 2029, píše deník Bild.
Podle Volkswagenu nelze bez "rychlých protiopatření" vyloučit uzavření závodu na výrobu vozidel a komponentů. O budoucnosti automobilky se bude rozhodovat na podzim v rámci takzvaného "plánovacího kola." Dozorčí rada Volkswagenu ale nejspíš projeví odpor proti zavírání poboček, jelikož v koncernu drží 20 procent i spolkový stát Dolní Sasko. Ten může podle zákona vetovat všechna důležitá rozhodnutí. To se dá očekávat, jelikož centrála a několik závodů Volkswagenu se nachází právě v Dolním Sasku (Wolfsburg, Hannover, Braunschweig, Emden či Salzgitter).
TÝDENÍK: Dezoláti po dvou letech. Anatomie vývoje jednoho občanského hnutí
Zaměstnanci a představitelé podnikové rady vedení kritizují s tím, že útočí na zaměstnanost a kolektivní smlouvy. "Představenstvo selhalo!" Hlavní značka VW se již léta potýká s vysokými náklady a podle výnosů výrazně zaostává za koncernovými společnostmi, jako Škoda, Seat a Audi.
Značka VW je první ze značek koncernu, která snižuje náklady s cílem do roku 2026 ušetřit deset miliard eur (250,4 miliardy Kč). Chce tak zefektivnit výdaje, aby přežila přechod na elektromobily. Obtížné ekonomické prostředí, noví konkurenti v Evropě a klesající konkurenceschopnost německé ekonomiky znamenají, že automobilka toho musí udělat více, zdůvodnil postup šéf koncernu Oliver Blume.
Nejsou to ani dva měsíce, co Volkswagen Group překvapil rozhodnutím zavřít závod na vozy Audi v Belgii, první takový krok celé skupiny za 40 let. Dnes oznámil, že nevylučuje uzavření závodů hlavní značky VW v Německu, což se nestalo za 87letou historii firmy. Management konkrétně…
— Pavel Ryska (@PavelRyska) September 2, 2024
Na dění ve Volkswagenu upozornil také analytik J&T Banky Pavel Ryska. "Šéfové německých automobilek roztleskávali před několika lety pokrok, když se EU vydala na cestu zadusit spalovací motor, tedy jednu z mála zbývajících konkurenčních výhod našeho kontinentu," napsal Ryska na sociální síti X. "Dnes si (pochopitelně) stěžují, když zjišťují, že rušit fungující byznys model a nahrazovat ho nefunkčním, a to navíc uprostřed stagnace ekonomiky, jejich firmy přivádí do hlubokých potíží."
Akcie Volkswagenu za posledních pět let ztratily téměř třetinu své hodnoty. To z nich dělá akcie s nejhorším výkonem mezi hlavními evropskými automobilkami. Dnes akcie v reakci na zprávu rostou.