Konkurenční bomba na českém trhu? Přichází velké mezinárodní online tržiště
ONLINE PRODEJ
Na český online trh se v příštím týdnu vyřítí dosud nevídaná konkurence. Společnost Kaufland v Česku spustí své online tržiště, které nabídne miliony položek i tisíce obchodníků napříč trojicí zemí. Online market spojí nabídku z Německa, Česka i Slovenska, kde k jeho spuštění došlo nedávno. Potenciálně tak může český trh čekat tvrdý vpád konkurence nabídky i cen.
Model online tržiště umožní podnikatelům pod svou značkou či i pod značkou Kauflandu nabízet nepotravinářské zboží automaticky na všech trzích. Německý market přitom navštěvuje přes 30 milionů uživatelů měsíčně. I pro české zákazníky to tak bude znamenat vstup zahraničních konkurentů a desítek milionů jejich produktů na trh. Konkurence tak může tlačit na ceny, potenciálně totiž mohou začít nabízet své zboží do Česka tisíce obchodníků.
„Zkušenosti z Německa ukazují, že široká nabídka pod známou a respektovanou značkou rychle přitáhne hodně zákazníků. Navíc marketplace je mnohem efektivnější způsob online prodeje pro malé firmy a jednotlivce, kteří by nikdy nedokázali přilákat dostatek zákazníků prostřednictvím vlastní reklamy, případně kteří nechtějí řešit složitý marketing přes mnoho reklamních kanálů,“ uvedl pro deník Echo24 prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Marketplace podle něj poskytne firmám velkou masu potenciálních zákazníků, Kaufland si přitom vezme na starost jejich přilákání a udržení. „Rozvoj marketplace může časem vést k tomu, že firmy nebudou investovat do vlastních e-shopů, ale budou se soustředit na 2-3 klíčové marketplaces, kde bude nejvíc zákazníků,“ dodal Tomáš Prouza.
„Kaufland marketplace nabídne našim zákazníkům službu, která nemá v České republice obdobu. Kromě široké nabídky zboží, které nabízíme v našich kamenných obchodech, najdete v budoucnu na Kaufland.cz miliony produktů od různých prodejců z různých kategorií, jako je například bydlení, elektronika nebo hobby, které si lze jednoduše objednat a následně nechat doručit až domů. Těšíme se na to, že našim zákazníkům bude moci nabídnout skvělý zážitek z nakupování i na internetu, a nabídku marketplace budeme průběžně rozšiřovat,“ uvedl generální ředitel Kauflandu Stefan Hoppe.
Objemem nabídky produktů pak marketplace Kauflandu výrazně předčí čistě česká online tržiště jako je Alza.cz či Mall.cz. Majitel druhého jmenovaného, polský obr Allegro, se však chystá na český trh plně vstoupit také. Společnost Allegro provozuje polské on-line tržiště Allegro.pl. Zprostředkovává prodej nových produktů hlavně jménem obchodníků a měsíčně ji navštíví v průměru 21 milionů uživatelů, což odpovídá 66 procentům obyvatel Polska starších 16 let. Nedávno spustila internetovou obchodní platformu pro celou Evropu včetně České republiky.
Podle Tomáše Prouzy se však spíše nedá očekávat, že by se strhla lavina další konkurence. „U online tržišť platí, že mohou být úspěšné, jen pokud dokáží přilákat dostatečně velký počet zákazníků. A čím později na nějaký trh vstoupíte, tím složitější to je. A tím dražší je přesunout zákazníky z jednoho tržiště na druhé. Takže nečekám, že v Česku mezi sebou bude bojovat deset obecných tržišť, spíše mohou časem vznikat některá oborová,“ uvedl Tomáš Prouza.
Obchodní řetězec Kaufland provozuje více než 1 350 prodejen v osmi zemích a je jedním z největších prodejců v České republice a na Slovensku. Na online tržišti bude nabízet nepotravinářský sortiment, jako je elektronika, potřeby pro domácnost či zahradu.