Telešmejdi jsou čím dál drzejší. Mají víc čísel, vydávají se za policisty a zhrubli
ZAKÁZANÉ TELEFONÁTY
Podvodné telefonáty, známé také jako spoofing, se i přes nové zákazy nedaří tak docela vymýtit. Přestože regulační opatření Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) zavedená v loňském roce výrazně snížila počet podvodných volání, podvodníci se rychle přizpůsobují a hledají nové způsoby, jak obcházet ochranu. Policie, banky i operátoři proto pokračují v boji proti těmto nekalým praktikám a upozorňují občany, aby zůstávali ostražití.
ČTÚ zavedl na začátku léta 2024 novelizaci podmínek, které mají bránit podvodným hovorům, při nichž je zneužita identifikace volajícího. Už nějakou dobu navíc platí novela zákona, podle níž nelze nikomu nabízet nový produkt, pokud už není klientem dané společnosti. Podvodníci navíc často manipulovali s čísly, aby vypadalo, že volání pochází například z banky nebo od policie. „Díky těmto opatřením dochází k blokování milionů pokusů o volání měsíčně,“ uvedl ČTÚ ve své zprávě z konce roku 2024.
Ted jsem mel super zazitek. Vola neznamy cislo. Zvednu. Na druhym konci nezamenitelny sum call centra na pozadi a frajer s vychodnim prizvukem mele neco o krypto uctu a kolik mam casu. Tak rikam naucenou frazi “cas nemam, uz mi nevolejte”. A zavesim. Za chvili jiny cislo. Uz jsem…
— Ludek Stanek (@LudekStanek) January 6, 2025
Operátoři hlásí úspěšnou implementaci jeho pravidel. Mezi červencem a srpnem 2024 bylo například zablokováno 50 až 99 procent podezřelých volání přicházejících ze zahraničí, která byla označena českými pevnými telefonními čísly. Podle odborníků právě tato volání představují nejčastější způsob podvodů typu spoofing.
„Naše analýzy ukazují, že počet podvodných volání a souvisejících finančních podvodů výrazně klesá,“ potvrzuje úřad Regulační opatření přispěla ke snížení škod způsobených tzv. falešnými bankéři, kteří v minulosti dokázali z obětí vylákat statisíce korun.
Podvodník, který neunesl odmítnutí
Přesto podle mluvčí ČSÚ Terezy Meravé nelze nové triky podvodníků a volajících zarazit úplně. Novinkou je například volání téhož člověka z několika telefonních čísel. Známý český publicista a moderátor Luděk Staněk se nedávno podělil o bizarní zkušenost s telefonním podvodníkem, který zřejmě neunesl, že byl odmítnut. Staňkův příběh, který popsal na sociálních sítích, ukazuje, jak nevyzpytatelné situace mohou při komunikaci s tzv. telešmejdy nastat.
„Volalo mi neznámé číslo. Na druhém konci se ozval hlas s východním přízvukem, doprovázený nezaměnitelným šumem call centra v pozadí. Mlel něco o kryptoměnách a ptal se, kolik mám času,“ popsal Staněk začátek hovoru. Publicista reagoval naučenou frází, kterou mnozí z nás už také používají: „Čas nemám, už mi nevolejte,“ a hovor ukončil.
Situace ale tímto nekončila. O pár minut později přišel další telefonát z jiného čísla. Staněk, překvapený vytrvalostí volajícího, hovor zvedl – a byl šokován. „Na druhé straně se ozval stejný hlas. Tentokrát však místo dalšího pokusu o podvod spustil nadávky: ‚Ty zas*anej debile...‘ a pokračoval dál,“ popisuje.
Banky: Zlepšujeme detekci podvodů
Česká bankovní asociace si obecně pochvaluje úspěch nových opatření, ale zároveň upozorňuje na potřebu neustálé inovace. „Na poklesu finančních podvodů se podílí nejen regulační opatření, ale také stále sofistikovanější detekční mechanismy bank,“ uvedla asociace ve svém vyjádření. Tyto mechanismy zahrnují pokročilé algoritmy pro rozpoznávání podezřelé aktivity na účtech klientů i intenzivnější spolupráci s policií.
Podle asociace ale podvodníci mění taktiku. Častěji využívají anonymní SIM karty, což jim umožňuje zůstat mimo dosah klasických ochranných mechanismů. „Podvodníci nyní spíše než spoofingem sázejí na taktiku osobního přesvědčování, kdy oběť přimějí k převodu peněz na takzvané zrcadlové účty,“ doplňuje bankovní sektor.
Stále hledají nové způsoby
Policie České republiky potvrzuje, že podvodníci přecházejí na nové metody. Příkladem může být muž ze Strakonic, který po falešném telefonátu údajného zaměstnance banky přišel o 250 tisíc korun, nebo žena z Jindřichova Hradce, která ztratila více než 290 tisíc korun. V obou případech podvodníci využili kombinace psychologického nátlaku a falešné důvěryhodnosti.
„Často se setkáváme s tím, že podvodníci se vydávají za policisty či zaměstnance banky. Dokážou dokonce napodobit telefonní čísla oficiálních institucí, což jejich příběhům dodává věrohodnost,“ vysvětluje mluvčí policejního prezidia Jakub Vinčálek. Policie také varuje, že kromě přímého vylákání peněz podvodníci získávají citlivé údaje, které mohou dále zneužít.
Podvodné telefonáty nejsou jedinou formou útoku. Čím dál častěji se objevují i podvodné SMS zprávy, které obsahují falešné odkazy nebo instrukce. Mobilní operátoři proto zřídili speciální číslo 7726, kam mohou zákazníci přeposílat podezřelé zprávy. Tyto informace jsou následně předávány bezpečnostním týmům operátorů, které vyhodnocují nutnost dalšího blokování. „Spolupráce s veřejností je v boji proti těmto podvodům klíčová,“ uvedl jeden z operátorů.
Prevence a doporučení
Přestože opatření ČTÚ a bank vedla k výraznému zlepšení situace, úřady upozorňují, že obezřetnost občanů je nadále zásadní. „Nikdy nesdělujte své osobní ani bankovní údaje po telefonu. Pokud vás kontaktuje někdo, kdo tvrdí, že je z banky nebo policie, vždy si informace ověřte na oficiálních telefonních číslech,“ doporučuje ČTÚ.
Policie zdůrazňuje důležitost prevence: „Nikdy nikomu nesdělujte bezpečnostní kódy z SMS, nepřeposílejte citlivé údaje a neklikejte na podezřelé odkazy.“ Dále doporučuje občanům pravidelně aktualizovat software a antivirové programy, aby snížili riziko kybernetických útoků.
Navzdory úspěšným opatřením je asi jasné, že boj s podvodníky není u konce. „Podvodníci jsou stále kreativnější a hledají nové způsoby, jak obejít naše ochranné mechanismy,“ varuje ČTÚ. Úřad plánuje pokračovat v monitorování situace a podle potřeby upravovat regulační rámec.
Zároveň banky a policie upozorňují, že zásadní roli hraje také osvěta veřejnosti. „Lidé musí pochopit, že opatrnost je v tomto případě nejlepší ochranou. Jen kombinací technologických opatření, policejní práce a obezřetnosti občanů můžeme podvodníkům zabránit v jejich činnosti,“ uzavírá Tereza Meravá z ČTÚ.