Íránská špionážní loď pomáhá Húsíům útočit na lodě v Rudém moři
ÚTOKY V RUDÉM MOŘI
Íránské polovojenské síly poskytují jemenským šíitským povstalcům aktuální zpravodajské informace, aby mohli páchat raketové a dronové útoky na lodě plující v Rudém moři, napsal v pátek zpravodajský list The Wall Street Journal (WSJ) s odvoláním na nejmenované bezpečnostní zdroje.
Zpravodajské informace o poloze lodí jsou podle západních a blízkovýchodních zdrojů WSJ shromažďovány íránským plavidlem v Rudém moři a následně předávány Húsíům, což této Íránem podporované povstalecké skupině umožňuje útočit na lodě, které mají vypnuté transpondéry.
"Húsíové nemají radarovou technologii, která by jim umožnila zasáhnout lodě," uvedl nejmenovaný západní bezpečnostní představitel. "Potřebují íránskou pomoc. Bez ní by rakety prostě spadly do vody," dodal.
Íránské plavidlo, které tyto zpravodajské informace shromažďuje, podle západních představitelů citovaných WSJ nahradilo íránskou špionážní loď, jež byla zasažena při útoku v roce 2021, který je připisován Izraeli.
"Írán jim dává zbraně a Írán by to mohl zastavit," uvedl vysoce postavený izraelský představitel. "Musíme pracovat na tom, abychom na Írán vyvíjeli tlak, aby přestal," dodal.
Íránská mise při OSN na žádost WSJ o komentář nereagovala.
Mluvčí Húsíů uvedl, že skupina nepotřebuje při svých útocích spoléhat na íránskou pomoc. "Je zvláštní přisuzovat vše Íránu, jako by to byla nejsilnější světová mocnost," uvedl mluvčí. "Máme zpravodajská zařízení, která se za léta agrese proti nám osvědčila," dodal.
Húsíové, kteří kontrolují rozsáhlé části Jemenu včetně hlavního města a velkou část pobřeží Rudého moře, v posledních dnech opakovaně útočí na obchodní lodě v oblasti úžiny Báb al-Mandab, údajně v rámci kampaně na podporu Palestinců v Pásmu Gazy. Začátkem tohoto týdne Pentagon představil plány na vytvoření mezinárodní námořní operace na ochranu obchodních plavidel v Rudém moři. Souhlas už podle amerického ministerstva obrany vyjádřilo přes 20 zemí.
Mnoho největších světových lodních společností a producentů ropy mezitím začalo odklánět plavidla z regionu. Náhradní trasy, například přes mys Dobré naděje, ale plavbu výrazně prodlužují a zdražují.