Vývoz ropy z Ruska klesl o polovinu za 48 hodin. U Bosporu se hromadí tankery
RUSKÁ ROPA
Poté, co v pondělí Evropská unie a země G7 zavedly maximální ceny za ruskou ropu přepravovanou po moři ve výši 60 dolarů za barel, se ruský vývoz za posledních 48 hodin snížil na polovinu. S odkazem na monitor TankerTracker.com to píše server Al Jazeera. U Turecka stojí ve frontě nejméně 20 ropných tankerů, země začala vyžadovat doklad o pojištění od těch, které jsou naložené ruskou ropou. Turecko ale odmítá, že by zdržení bylo způsobené zavedenou kontrolou.
Desítky tankerů u Turecka čelí dalším zpožděním při přeplavbě z ruských černomořských přístavů do Středozemního moře. Turecké úřady totiž ve středu oznámily, že vyžadují doklad o pojištění, neboť EU a G7 se dohodly, že zablokují západním pojišťovnám krytí lodí, které mají v úmyslu prodávat ruskou ropu za více než 60 dolarů za barel. Podle anonymního zdroje agentury AFP začali turečtí představitelé vyžadovat doklady o pojištění počátkem měsíce.
BREAKING: Russia’s seaborne crude oil exports have halved in the past 48 hours. #OOTT
— TankerTrackers.com, Inc. (@TankerTrackers) December 7, 2022
Rusku se kontrola nelíbí, znepokojuje ho hromadění tankerů v Bosporském průlivu. O problému jedná s pojišťovacími a dopravními společnostmi, napsala ruská tisková agentura RIA s odvoláním na náměstka ruského ministra zahraničí Alexandra Gruška. „Jsme si této situace vědomi. Samozřejmě nás to znepokojuje z pohledu zájmů našich operátorů. Tento problém je projednáván s dopravními a pojišťovacími společnostmi. Koneckonců pojišťovny pojišťují, ne stát,“ dodal Gruško
Podle serveru Al Jazeera ale Turecko popírá, že by opatření zpomalovalo průjezd ropných lodí na světové trhy přes Bosporský a Dardanelský průliv.
Nejmenovaný turecký představitel uvedl, že „většina mezinárodních pojišťoven“ již neposkytuje krytí ruské ropy, píše státní tisková agentura Anadolu. „Nedej bože, pokud se v průlivu stane nehoda, kdo pokryje škody, které mohou dosáhnout miliard dolarů? Kdo by byl zodpovědný?“ cituje agentura úředníka. Odmítl ale zprávy o tom, že nová turecká pravidla vytvořila ve dvou průlivech zácpu tankerů. Prohlásil, že nedošlo k žádným „významným“ změnám v námořní dopravě a že Turecko může přijmout další opatření, aby „zabránilo přetížení“.
Kazachstán, velký vývozce ropy, ve středu uvedl, že nahromadění ropných tankerů na Bosporu je během zimní sezóny normální. „Čekací doba v Bosporu a Dardanelách je prozatím šest dní. Pro zimní období je to normální čekání, loni bylo čekání v úžinách v prosinci asi 14 dní,“ uvedlo v prohlášení kazašské ministerstvo energetiky.
V pondělí vstoupil v platnost zákaz dovážet po moři ruskou ropu do EU, cenový strop se týká dodávek mířících do jiných zemí. Západní země se dlouhodobě snaží omezit příjmy ruského režimu a připravit jej o zdroje k financování války na Ukrajině. Skupina tvořená Spojenými státy, Kanadou, Japonskem, Británií, Francií, Itálií a Německem se začátkem září dohodla na tom, že znemožní přepravu ropy nad stanovenou maximální cenou.