„Zlý“ diesel je ohledně emisí CO2 výrazně lepší než benzinové motory

AUTO / EMISE

„Zlý“ diesel je ohledně emisí CO2 výrazně lepší než benzinové motoryTýdeník Echo
Auto

Jan Blažek

Z emisí CO2 se stala ekologická mantra a dodnes je CO2 vlastně jediným parametrem, který ovlivňuje celý automobilový svět a od kterého se budou odvíjet tučné pokuty za každý překročený gram nad stanovené limity. Co na tom, že tu máme pevné částice, oxidy dusíku a další zdraví škodlivé látky, je to CO2, který určuje, kdo má jak „čisté“ modelové portfolio. Už dnes je víc než jasné, že následující rok a půl bude skutečně velmi dramatický. Legislativou EU předepsané průměrné flotilové hodnoty 95 g/km podle mého odhadu dosáhne jen málokdo a někteří od nich budou dokonce hodně daleko. Proč si to myslím?

Stačí se podívat na statistiky analytické společnosti JATO Dynamics. Ta kromě jiného sleduje právě flotilové emise. Zatímco v letech 2007 až 2016 docházelo k jejich snižování (z 159 g/km na 117,8 g/km), už v roce 2017 byl zaznamenán meziroční nárůst o 0,3 g/km. Ten byl potvrzen i daty za loňský rok, kdy průměrné emise vzrostly o 2,4 g/km na 120,5 g/km. Jak je možné, že trend je opačný? Lze vidět dva významné důvody. Jednak stále víc výrobců zařazuje do svého portfolia vozy oblíbené kategorie SUV, u nichž je poměrně složité dosáhnout výrazných úspor paliva, a zadruhé může za nárůst CO2 klesající zájem o dieselové motory. Ano, čtete správně, on totiž ten „zlý“ diesel je zrovna v parametru emisí CO2 výrazně lepší než benzinové motory.

Nejblíž z výrobců je danému limitu Toyota (99,9 g/km v roce 2018), u většiny ostatních došlo meziročně k nárůstu, a pokud se mezi nimi najde někdo (Suzuki, Seat, VW), kdo dosáhl snížení, jde s výjimkou Nissanu (-5,2 g/km) víceméně o desetiny gramů. Nic skokového, nic, co by značku zásadně přiblížilo kýžené metě, zůstává pouze zbožné přání.

A modlit se musí dál a ještě intenzivněji, protože to bude právě úroveň roku 2021, která bude brána jako výchozí báze pro další plán snížení emisí, který loni v prosinci EU odsouhlasila. Do roku 2030 mají totiž klesnout emise osobní dopravy oproti úrovni roku 2021 o dalších 37,5 %! Toho se dá dosáhnout pouze masivní elektrifikací. Jsou ale zákazníci připraveni na tak rychlou změnu svých návyků? A jsou na to hlavně připraveny jejich peněženky?

Čtěte také: Za SUV až půl milionu navíc. Francie zdaní nová auta s vyššími emisemi CO2

„Regulace je nevyhnutelná.“ Německá levice chce zakázat další auta: pick-upy i „žravé“ elektrovozy