Kavárna v domě po výbuchu. Podívejte se, jak si s tím poradil ateliér Qarta
Qarta Architektura
Qarta je velkou architektonickou kanceláří, kde přes dvacet lidí pracuje na desítkách projektů zároveň. Některé se na chvíli zastaví, jiné naopak znovu ožívají. Projekty jsou různé velikosti – od celých budov po drobnější interiéry, a to včetně designu vybavení. Z téhož ateliéru pochází architektonické řešení kreativního prostoru SmetanaQ i restaurace nedaleko pražského Masarykova nádraží nazvané La Bottega Linka. Oba prostory se veřejnosti otevřely před rokem a oba mají podobnou atmosféru.
Interiéry z 19. století hyzdily zásahy necitlivých rekonstrukcí posledních let. Architekti proto nejprve odstraňovali nejrůznější příčky a podhledy, postupně škrábali nánosy staré omítky ze zdí, jejichž patinu pak ladili dekoratéři. Do vyčištěných prostor vnesli moderní detaily a kouzlo odhalených vysokých stropů podpořili efektními ručně foukanými skleněnými svítidly.
Dům na nábřeží
V případě SmetanaQ šlo o provizorní záchranu domu z 19. století stojícího na nábřeží, který před čtyřmi lety poškodil výbuch plynu. Část budovy při Divadelní ulici je stále uzavřená a pod kontrolou Kloknerova ústavu. Směrem ke Smetanovu nábřeží se dům ale proměnil v živoucí prostor mladých kreativních lidí. V přízemí je kavárna a obchod Deelive, ve vyšších patrech pak galerie a ateliéry mladých výtvarníků. Rekonstrukci předcházely složité diskuse s památkáři i stavebním úřadem. „Domu jsme vrátili funkci. Než dostaneme povolení na kompletní rekonstrukci, projekt nemusí chátrat,“ vysvětlují architekti s tím, že na druhé části objektu by se mělo začít pracovat zhruba za pět let.
Dům sousedí z jedné strany s FAMU, z druhé s Fakultou sociálních věd. Do budoucna architekti počítají s propojením Krocínovy ulice a nábřeží skrze vnitroblok, který by měl být průchozí. Suterén i přízemí by mělo i nadále patřit designu. Přesunout by se tam měly také galerie a ateliéry, které dnes sídlí nad kavárnou. Vyšší patra budovy na nábřeží by totiž měly obsadit byty. Architekti se snažili dům co nejvíce přiblížit původní podobě, hráli si s kontrasty a kouzlem provizorních řešení – místy na stropech zůstala odhalená prkna a rákos, část pavlačí, kterou výbuch zbavil plastových oken, je zase jen „zabedněna“ polykarbonátovými deskami.
Staré omítky byly odhaleny i na stěnách kavárny. Drsný charakter prostoru patřícího českému designu podporují svítidla Shibari, která navrhla Kateřina Handlová pro sklárnu BOMMA. Jsou inspirovaná bondáží a klasickou japonskou technikou vázání. „Investor si původně představoval trochu usedlejší a tradičnější pojetí,“ vzpomíná architekt David Wittassek, „když ale viděl patinu na chodbách, kde jsme s renovací začínali, změnil názor.“ Obnažené stěny jsou i v obchodu Deelive, kde zase vynikla kresba cihel. Na chodbách pak visí svítidla Tim od ateliéru Olgoj Chorchoj připomínající velké skleněné bubliny. Ta jsou dominantním prvkem také v La Bottega Linka.
Bistro u nádraží
Toto bistro v Havlíčkově ulici vzniklo v místě jednoho z nejznámějších pražských lahůdkářství poválečné éry. Za dnešní Bottegou stojí Riccardo Lucque, který před lety založil restauraci Aromi v Mánesově ulici, později La Finestra in Cucina a bistra La Bottega.
Koncept bistra Linka je postaven na zvláštní troubě na dřevěné uhlí. Interiér má také patinu staré omítky a na odhalených vysokých stropech vidíme náznak původního geometrického dekoru. Prostor je rozdělen na několik zón s různými typy sezení směřujících od boxů umístěných v bývalých portálech po barové stoly u otevřené kuchyně v zadní části.
Na rozdíl od SmetanaQ, kde staré omítky kontrastují s moderními prvky, je v případě bistra více podpořena atmosféra industriální romantiky eskalující na toaletách v patře s retro sanitární keramikou. Oba prostory stojí za návštěvu už jen kvůli odvaze kombinovat staré s novým a efektnímu vyznění svítidel sklárny BOMMA.