Začala válka Facebooku s Austrálií
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
NĚMECKÝ PRŮMYSL V PROBLÉMECH
Německý technologický koncern Bosch zaměstnancům centrály zkrátí pracovní dobu. Od března jich bude 450 pracovat jen 35 hodin týdně, místo dosavadních 38 nebo ...
Facebook vyrazil do války s Austrálií. Australský antimonopolní úřad rok a půl vyšetřoval chování Googlu a Facebooku, podezříval je ze zneužití monopolního postavení na trhu s internetovou reklamou. Příjmy z inzerce měly odčerpávat především tradičním médiím. Výsledkem je návrh zákona, jehož projednávání v australském parlamentu právě začíná, který má Google s Facebookem donutit platit vydavatelům za to, že na svých platformách zobrazují jejich obsah. Oba technologické giganty vyhrožovaly, že své služby z Austrálie stáhnou. Google nakonec ustoupil a vyjednává s australskými vydavateli o kompromisu. Facebook zvolil druhou možnost a zablokoval veškeré sdílení zpráv v Austrálii a jakékoliv sdílení australských zpravodajských webů po celém světě.
Podobně jako ve většině zbytku světa Google s Facebookem v Austrálii pobírají většinu příjmů z internetové inzerce. V případě Googlu 53 %, Facebook má 28% podíl. O zbylých 19 % se musí podělit všichni ostatní. Australští vydavatelé, znovu podobně jako ve zbytku světa, tvrdí, že Google a Facebook se obohacují především na jejich úkor. Vydělávají na zobrazování jejich obsahu. Vydavatelé platí jeho tvorbu, ale většinu příjmů shrábne duopol Googlu s Facebookem. Řešením měl být zákon, který nařizoval firmám zahájit vyjednávání o kompenzacích s vydavateli. Pokud by se nedokázali dohodnout, měl finální podobu určit nezávislý arbitr. Zákon sice ještě není schválený, ale má podporu všech médií v zemi, vlády i opozice, jistota, že projde, je tedy téměř stoprocentní.
Google sice vyhrožoval, že v Austrálii zablokuje svůj vyhledávač, nakonec se ale s menšími vydavateli dohodl a zařadil je do své služby News Showcase. Také uzavřel smlouvy o poskytování obsahu se Seven West Media a News Corp Australia čili se dvěma ze čtyř největších mediálních konglomerátů v zemi. Dohody s dalšími dvěma jsou prý na spadnutí.
Facebook se „s těžkým srdcem“ rozhodl přestat poskytovat australské zprávy úplně. Ve čtvrteční čistce se svezlo i pár vládních účtů. Zablokovány byly například účty zdravotnických úřadů států Queensland a Jižní Austrálie nebo stránka meteorologického úřadu, který informuje o přírodních katastrofách. V těchto případech šlo prý o chybu a Facebook se omluvil.
Nyní tak začíná zápas kdo s koho. Firma Marka Zuckerberga tvrdí, že zpravodajství tvoří asi jen 4 % obsahu sociální sítě, klidně se tedy bez něj obejdou. Facebook také dodává, že loni díky sdíleným odkazům pomohl australským médiím vydělat 407 milionů australských dolarů (6,8 miliardy Kč).
I když regulace Googlu a Facebooku má v Austrálii podporu napříč stranami, krok má i své kritiky, hlavně mezi americkými libertariány. Ti tvrdí, že australský zákon je typickým příkladem kumpánského kapitalismu, kdy vláda nadržuje jednomu sektoru před druhým. Ve skutečnosti jsou tradiční média umírající průmysl, který se zmůže již jen na prachsprosté vydírání. Facebook jim dodával čtenáře i příjmy, a pokud někteří nyní zkrachují, dobře jim tak.
Je nejspíše pravda, že média po celém světě se stala příliš závislá na Facebooku pro své vlastní dobro. Jenže fakt, že Facebook pouhou změnou algoritmů dokáže zamávat s příjmy několika společností a jejich vykopnutím z platformy ohrozit jejich existenci, ukazuje jeho monopolní sílu možná názorněji než procento příjmů z reklamy. A monopoly se buď rozbíjí, nebo regulují.
Navíc vydavatelé nejsou úplně bezbranní. Tradiční média mají přes politický nátlak stále velký vliv. Je pravděpodobné, že tento střet teprve začíná.
I pokud se australské zpravodajství na Facebook nevrátí, může to být nakonec pro společnost prospěšné. Technologický gigant ztratí svou pozici politického arbitra a tím přijde o část své moci. Mediální společnosti budou muset najít nové formy financování, které nejsou závislé na libovůli jedné firmy. Konzumenti zpráv si navyknou, že kvalitní zpravodajství je potřeba vyhledávat a platit za něj, ne že jim prostě spadne do klína. Australský experiment může naznačit budoucnost mediálního trhu.