Škola v Brně zakázala dětem mobily. A doporučuje to i ostatním
MOBILY A ŠKOLA
Základní škole Svážná v Brně se osvědčil zákaz mobilů, které děti musejí nechat po vstupu do školy v uzamčených skříňkách po celou dobu vyučování i o přestávkách. Ředitel Petr Punčochář řekl, že děti místo toho hrají stolní tenis na stolech umístěných na chodbách a škola nemusí řešit problém porušování školního řádu nebo to, že se děti kvůli mobilům nestíhaly připravit na další výuku. Podle dětské psycholožky Renaty Zapletalové z Brna zákaz používání mobilu ve škole snižuje riziko kyberšikany nebo šíření nevhodného obsahu mezi dětmi.
„Pane řediteli, teď tady byli deváťáci a my jsme je všechny porazili,“ hlásil nadšeně o přestávce Punčochářovi od ping-pongového stolu jeden ze žáků osmé třídy. Ředitel přiznal, že po zářijovém zavedení zákazu mobilů očekával, že se zvedne vlna nevole. „Rodiče i děti jsme ale předem informovali i s důvody a kromě dvou dotazů, na základě jakého zákona tak činíme, jsme se s žádným odporem nesetkali. Dětem jsme umístili na chodby ping-pongové stoly, připravujeme odpočinkovou zónu s lehátky a ještě jednáme o pořízení posilovací klece na systému průlezek,“ popsal Punčochář, čím chtěl dětem zákaz mobilů nahradit.
Vedení se inspirovalo u jiných škol, kde už zákaz mobilů platí. „Měli jsme skrz mobily na škole už problémy a ta únosnost porušování školního řádu byla velká. Docházelo k fotografování a natáčení videí, které se objevovaly na sociálních sících. Řešili jsme i dva drobné případy kyberšikany. Děti o přestávce sklonily obličeje k mobilu, nebyla žádná komunkace, žádná hra. Nestíhaly se připravit na další hodiny, byly nesoustředěné,“ řekl Punčochář.
Podle Zapletalové přináší využívání chytrých zařízení a internetu kromě výhod i rizika. „Jedním z nich je netolismus, tedy závislost na takzvaných virtuálních drogách. Může jít o sociální sítě, hry, sledování videí a podobně. Proto by děti měly mít nastavená jasná pravidla a zákaz užívání mobilních telefonů ve škole s tímto koresponduje,“ uvedla Zapletalová.
Žáci tak podle ní nemají ve vyučování prostor na hru s telefonem a o přestávkách si mohou zajistit základní potřeby a připravit se na další výuku. Ve zbývajícím čase pak mají možnost komunikovat s ostatními.
Punčochář uvedl, že problémy s telefony mají všechny školy, ale zákaz by každému doporučoval. „V legislativě je to zakotveno a ředitel si to může dovolit. Myslím, že k tomu stačí udělat osvětu, proč je to potřeba, vysvětlit to žákům i rodičům,“ dodal ředitel.