Google loni utratil za lobbing rekordních 21 milionů USD
Lobbing Google
Společnost Google ze skupiny Alphabet vydala loni na lobbing ve Washingtonu rekordních 21 milionů dolarů (473,74 milionů Kč). Jen za poslední tři měsíce na tyto účely vynaložila 4,9 milionu dolarů. Za rok 2018 tak pokořila předchozí rekord 18 milionů dolarů z roku 2017. Uvedla to firma ve zprávě pro úřad předsedy amerického Senátu. Agentura Bloomberg dává vyšší výdaje za přesvědčování politiků do souvislosti se zvýšenou intenzitou vyšetřování velkých technologických firem.
To platí také pro Facebook, který výdaje na lobbování zvýšil rovněž na rekord, a to z 11,5 milionu dolarů v roce 2017 na téměř 13 milionů dolarů loni. Jen za poslední čtvrtletí 2018 to bylo 2,83 milionu dolarů.
Sektor má podle Bloombergu k prosazování svých zájmů dobré důvody. Čelí řadě vyšetřování kvůli porušování soukromí a také zjištění, že Rusko údajně využívalo sociální média k ovlivňování prezidentských voleb v roce 2016. Kritika také tvrdí, že technologické firmy vyrostly do příliš velkých a příliš mocných subjektů.
Google lobboval za širokou škálu témat. Jeho zpráva zmiňuje kromě jiného soukromí, bezpečnost dat, antimonopolní opatření, daně, obchod, umělá inteligence, cloudové služby, užívání opiátů, přistěhovalectví. Z tohoto výčtu je patrné, jak nedílné se její služby staly pro americké životy a ekonomiku, píše Bloomberg.
Obdobně zpráva Facebooku zmiňuje lobbing v otázkách kybernetické bezpečnosti, soukromí, vládního dohledu nebo přistěhovalectví.
Internetový prodejce Amazon zvýšil loni výdaje na lobbing na rovněž rekordních 14,2 milionu dolarů z 12,8 milionu v roce 2017, přičemž jen ve čtvrtém kvartálu to bylo 3,7 milionu dolarů. Amazon sice v USA není pod takovou palbou kritiky jako Google a Facebook, vytýká se mu ale, že poštovnímu úřadu platí za zásilky příliš nízké ceny.