Vlakem rychleji než letadlem. Čína pracuje na prototypu jedoucím 1 000 km/h

VLAKOVÁ DOPRAVA

Vlakem rychleji než letadlem. Čína pracuje na prototypu jedoucím 1 000 km/hNOVÉ
Vizualizace rychlovlaků v tunelu Foto:

FOTO: shutterstock.com

1
Panorama
Echo24
Sdílet:

Čína má velmi rozlehlou síť vysokorychlostních železnic napříč celou zemí. Nyní se rozhodla, že to bude právě vlaková doprava, která by měla jejím obyvatelům nabídnout tu nejrychlejší a nejpohodlnější dopravu. Čínští inženýři tak nyní pracují na způsobu, jak nejrychlejší rychlovlaky, tzv. maglevy, rozhýbat na neuvěřitelných 1 000 kilometrů v hodině, píše na svém serveru Stern.

Nejrychlejšími rychlovlaky zůstávají takzvané maglevy, které využívají technologie magnetické levitace. Používají je dopravci v Číně, Německu i Japonsku, vlaky dokáží jet maximální rychlostí až 430 kilometrů za hodinu. Absolutní rychlostní vlakový rekord drží maglev z Japonska, který 21. dubna 2015 na zkušební trati dosáhl rychlosti 603 kilometrů za hodinu.

Čínští inženýři se rozhodli jít podobnou cestou jako například americká firma Hyperloop Transportation Technologies, tedy využít speciálního tunelu, kterým bude vlak cestovat. Narozdíl od americké firmy do něj však nechtějí dát cestovní kapsle, ale právě rychlovlaky. 

Podle inženýrů bude právě spojení technologie magnetické levitace a zároveň uzavřeného cestovního prostoru tím správným spojením, které nabídne vlakům ten nejmenší odpor okolního prostředí. Obě technologie mají své kritiky kvůli velkým nákladům na údržbu, píše Stern. Uvedení do provozu však není nereálné, protože čínské vedení chce zemi učinit vůdcem na poli vlakové dopravy.

Vlakům by technologie měla umožnit dosáhnout rychlosti až 1 000 km/h. Už při 400 km/h dokáží vlaky leteckou dopravu porazit při cestování do vzdálenosti 600 km pokud započteme, že letadla musí přistávat na krajích města a spotřebují více času při nástupních procedurách. V rychlosti tisíce kilometrů v hodině by už vlaky vyhrály při jakékoliv vzdálenosti, uvádí Stern.


Čtěte dále: Pražští zastupitelé ponocovali. Schválili plán rozvoje dopravy a geologický průzkum k metru D

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články