Kraje suplují vládu. Pomáhají lidem vyřešit problém s dodavateli energií
KRACH BOHEMIA ENERGY
Kraje se pouští do pomoci lidem, kteří se ocitli v krizi po pádu dodavatele energií Bohemia Energy a hrozí jim placení likvidačních záloh. Skokový růst nákladů může vážně ohrozit zejména nízkopříjmové domácnosti, kterým často chybí informace, jak se se situací co nejlépe vypořádat. „Není možné, aby například senioři museli obětovat valnou část svých příjmů na zálohy za energie, když jejich prokazatelná spotřeba odpovídá zálohám daleko nižším,“ komentoval situaci hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS).
Krize na energetickém trhu a krach zejména společnosti Bohemia Energy uvrhl téměř milion lidí do nejistoty, která v mnohých případech vyústila v horentní růst záloh, které musí lidé hradit za energie. Ulevit jim může rychlý přechod od dodavatele poslední instance, situaci však komplikuje i nedostatečná informovanost či přetížení dodavatelů. „Nechci hodnotit, co by měla, nebo neměla dělat vláda. Ta stávající se ovšem, jak vidíme dennodenně, tváří, jako by byla na střídačce a hrát by měl někdo jiný, byť ještě nedala ani demisi,“ uvedla pro deník Echo24 středočeská hejtmanka Petra Pecková (STAN).
Některé kraje tak přicházejí s krizovými linkami, které mají lidem poradit, jak situaci co nejlépe vyřešit. „Na kraj i přímo na mě se začali obracet lidé, kteří se ocitli v nezáviděníhodné situaci, kdy jim přišly složenky na horentní sumy a oni nevědí, jak se s tím vypořádat. Zároveň společnosti, které se ocitly v postavení dodavatelů poslední instance, nemají dostatečné kapacity, aby nápor statisíců lidí dostatečně zvládaly,“ uvedla Pecková.
Lidé se tak na krizovou linku mohou obrátit, pokud si neví rady například s tím, jak co nejrychleji přejít z režimu dodavatele poslední instance, případně pokud potřebují pomoc s propojením s dodavateli. „Všechny firmy, kterých se to ve Středočeském kraji týká, s námi komunikují a spolupracují, za což jsem jim vděčná,“ dodala Pecková s tím, že se během dvou dnů provozu ozvaly už desítky lidí telefonicky i emailem.
„Část volajících potřebuje jen základní pomoc nebo informace o samotném procesu, jak naložit se situací, že jsou u dodavatele poslední instance. Například, zda někde musí hlásit ukončení odběru DPI, když už si sjednali nového dodavatele. Jak mohu snížit horentní zálohy? Je nějaká šance pomoci, když nemají dost peněz na zálohy? Kde se dá dohledat, kolik budou platit příští rok, nebo zda platná smlouva s Bohemia Energy zanikla,“ uvedla Pecková s tím, že největší část lidí pak potřebuje také zejména uklidnit. „I když už mají vše zařízené například od poloviny října, ale ještě stále k dokončení přechodu z DPI na klasický odběr nedošlo, že to neznamená, že se to nezdařilo, ale že extrémní zátěž, jíž jsou vystaveni dodavatelé energií, způsobuje prodlevu,“ dodala.
Jako první pak přišel s krizovou linkou Jihočeský kraj. „V minulém týdnu jsem byl svědkem případu, kdy jedné seniorce vyměřili násobně vyšší zálohy, než měla a teprve po intervenci našich kolegů a prokázání reálných spotřeb za minulá období došlo k jejich snížení. Tahle zkušenost mě vedla k myšlence vytvořit na krajském úřadě „energetického ombudsmana“. Tedy call linku, na které se naši kolegové budou snažit Jihočechům poradit, jak se v dané situaci zorientovat a také jim pomoct při jednání s dodavatelem poslední instance,“ uvedl hejtman Martin Kuba (ODS).
Pomoc má fungovat zejména pro ohrožené skupiny či seniory. „Všichni chápeme, že ta situace je složitá a my neumíme nikomu zajistit lacinou elektřinu nebo plyn. Můžeme ale pomoct při jednáních s dodavatelem poslední instance, protože není možné, aby například senioři museli obětovat valnou část svých příjmů na zálohy za energie, když jejich prokazatelná spotřeba odpovídá zálohám daleko nižším,“ dodal Kuba s tím, že bude jednat i s dodavateli energií.
V režimu dodavatele poslední instance skončilo na 900 000 bývalých klientů Bohemia Energy, která rozhodnutí o ukončení dodávek elektřiny a plynu oznámila v polovině října. Bohemia Energy byla největším uskupením alternativních dodavatelů energií v ČR se zhruba 900 000 odběrnými místy. O ukončení činnosti následně informovala také firma A-PLUS Energie obchodní se 150 odběrnými místy a Kolibřík energie s 28 000 klienty.