Nalákat na elektroauta také při získání řidičáku. Plánuje to německý ministr dopravy
Automat vs. manuál
V Německu se možná blíží malá revoluce při získávání řidičských průkazů. Ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) totiž plánuje změnit systém zkoušek tak, aby uchazeč, který úspěšně absolvuje v autě s automatickým řazením, mohl řídit i manuál. Dle svých vlastních slov chce tímto krokem zpopularizovat elektrické automobily.
Současný německý systém získávání řidičáků je dlouhý a drahý. Sestává se kromě teoretické a praktické zkoušky rovněž i z povinného kurzu první pomoci. Praktické testy jsou navíc oddělené pro vozy s automatickou a manuální převodovkou. Ministr Scheuer nyní chce právě toto rozdělení vymazat. Všichni uchazeči, kteří by úspěšně zvládli zkoušku na automatu by tak dostali povolení řídit i manuál. Stačilo by krátké zaučení.
Své rozhodnutí podle serveru Deutsche Welle obhajuje tím, že chce propagovat elektromobily. Ty totiž na rozdíl od aut s motory s vnitřním spalováním nepotřebují řazení rychlostních stupňů. Plánované opatření by rovněž zvýšilo prodej elektromobilů, jež by začaly nakupovat i autoškoly, které je dosud neměly.
Na německé silnice vyráží každým rokem čím dál více aut s automatickou převodovkou. Z vozů, které za loňský rok opustily továrny, bylo hned 47,5 procenta automatů. V roce 2008 šlo pro srovnání jen o 27,4%.
Technické kontrolní sdružení (TÜV), které provádí teoretické i praktické zkoušky, se však postavilo proti jakýmkoliv změnám. Důvodem je obava, že by vozy s manuální převodovkou řídilo příliš mnoho řidičů, kteří nemají dostatečné znalosti a zkušenosti.
Objevují se však i názory, které s Scheuerovým návrhem souhlasí. Například Andreas Grünewald ze Saského svazu řidičských instruktorů uvedl, že pro mnohé uchazeče je získávání řidičského oprávnění na vozy s autmatickým řízením další komplikací v už tak náročném procesu. Je třeba absolvovat zhruba šest hodin dodatečných jízd.
Nynější plán ministra Scheuera přichází jen krátce poté, co týž ministr přišel s reformou dálničních zákonů. Ta mimo jiné zvýšila bezpečí cyklistů na silnicích a také by měla zajistit, aby byli pachatelé trestné činnosti na silnicích přísněji trestáni.