Decathlon ustoupil. Po kritice nezačne prodávat hidžáb na běhání
Nevole vůči hidžábu
Prodejce sportovních potřeb Decathlon se rozhodl zastavit ve Francii plány na prodej hidžábu na běhání poté, co oznámení o uvedení produktu vyvolalo značné kontroverze. Uvedení na trh je odloženo až do odvolání. Vůči prodeji sportovní verze pokrývky hlavy pro muslimky měla výhrady i francouzská ministryně zdravotnictví Agnès Buzynová, informovala francouzská média.
Decathlon chtěl podle deníku Le Figaro s uvedením běžeckého hidžábu jít ve stopách značek jako Nike či Uniqlo, které už v posledních letech vykročily do světa „islámské módy“. V úterý ráno ale prodejce informoval, že oznámení o zahájení prodeje vyvolalo za jeden den stovky reakcí a „bezprecedentní vlnu urážek a výhrůžek“. Večer pak firma oznámila, že svůj záměr opouští.
„Ke dnešnímu (úternímu) večeru jsme učinili rozhodnutí, že tento produkt ve Francii pro tuto chvíli nebudeme uvádět na trh,“ řekl ve vysílání rozhlasové stanice RTL mluvčí Decathlonu Xavier Rivoire. Hidžáb značky Kalenji již obchodní řetězec prodává v Maroku a ve Francii měl být k dispozici v nejbližších týdnech, píše agentura AFP.
Decathlon původně uváděl, že uvedení sportovního hidžábu odpovídá na potřeby některých běžců. Ještě ve středu Rivoire AFP tvrdil, že společnost si plně stojí za rozhodnutím „zpřístupnit sport všem ženám po celém světě“. „Nadšení pro produkt vedlo k tomu, že jsme si položili otázku, zda jej zpřístupníme i jinde než v Maroku,“ vysvětloval mluvčí.
Ve Francii se však proti tomu postavilo vícero politiků včetně ministryně zdravotnictví. Buzynová uznala, že prodej sportovního hidžábu by nebyl protizákonný, avšak „je to vize ženy, kterou nesdílím“. „Preferovala bych, kdyby francouzská značka závoj nepropagovala,“ dodala.