Volvo s vysokým napětím

AUTO

Volvo s vysokým napětím 12
Auto
Sdílet:

Současná řada SUV od značky Volvo se těší velké oblibě, což je patrné i na českých silnicích. Docela dost zákazníků přitom volí nejsilnější verze, v případě XC60 zvané T8. Zjišťovali jsme proč. Střední SUV Volvo v podobě XC60 bylo poprvé představeno v roce 2008 a před dvěma lety přišlo ve zcela nové generaci, postavené na platformě SPA, kterou sdílí i s většími sourozenci (S90, V90 a XC90). Součástí nové strategie byla i instalace menších, čtyřválcových motorů v různých konfiguracích.

Vrcholný systém zvaný T8 je v duchu aktuálního směřování značky (a částečně i celého průmyslu) hybridní. Jeho základem je dvoulitrový benzinový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem i kompresorem, nabízející výkon 318 koní. Vzadu je umístěn elektromotor (proto má vůz označení AWD a prakticky má pohon všech kol), disponující výkonem 87 koní. Celkově soustava nabízí až 405 koní (při hmotnosti kolem dvou tun) a hlavně až 650 Nm točivého momentu.

Dynamika je až nečekaná, zejména při rozjezdech z místa a v rámci rychlostí uložených zákonem. Za doprovodu vzdáleného jekotu elektromotoru a uhlazeného projevu hliníkového čtyřválce vůz prudce vyráží vpřed, přičemž osmistupňový automat bez zaváhání mění rychlosti. Zrychlení na stovku za 5,4 s hovoří za vše a maximální rychlost 230 km/h taktéž nikoho nezahanbí (Polestar není omezen na 180 km/h jako jiná nová Volva).

Sportovně střižené SUV se vyznačuje nejen efektními detaily, ale i vylepšenou technikou. Pod 21palcovými kovanými koly pracují ohromné brzdy Akebono, tlumení nerovností zajišťují stavitelné tlumiče Öhlins, vpředu je navíc rozpěrná tyč. Celek funguje v rámci možností a vysokého těžiště příjemně. I přesto XC60 pracuje lépe v komfortním režimu, v ostřejším nastavení je trochu zbytečně napružená a od podobného vozu stejně nikdo nečeká žádné okruhové výkony.

Mnohem zajímavější je odhalovat funkce hybridního pohonu. Vůz podává nejlepší výkon v případě, že je baterie pravidelně dobíjena a vůz ideálně taktéž předehříván. Potom pracuje velmi efektivně a umožňuje při svižně plynulé jízdě s využíváním tzv. plachtění jezdit zhruba za 7,5 litru na 100 km s tím, že je vždy k dispozici okamžitý přísun točivého momentu, který pomůže bezpečně vyřešit jakoukoli situaci. Pokud se člověk naučí s hybridním ústrojím souznít, pak ho odmění nejen zmíněnou efektivitou, ale i hladkostí a jemně relaxovanou jízdou, která je pro Volva tak typická. Ostré zacházení XC60 zkrátka nesluší, ostatně je to rodinné SUV.

Pojďme si přiblížit vnitřní prostor. Volva jsou obecně synonymem komfortu, dokonalého zpracování a příjemné vnitřní atmosféry. Sportovně tvarovaná sedadla nezaslouží nic jiného než pochvalu, stejně jako celá pozice za volantem a ergonomie odkládacích míst. Voňavý interiér je akorát prostorný, zavazadlový prostor má samozřejmě proti XC90 své limity (468 litrů), ale jinak dostačuje.

Pocit z interiéru je při jízdě důležitý a v tomto ohledu Volvo boduje nejen atmosférou a reálným komfortem, ale například i skvělým audiosystémem Bowers & Wilkins, považovaným profesionály za vrchol své třídy. Při plynulé jízdě krajinou s oblíbenou hudbou to vypadá, jako že se nic neděje, ovšem nelze zapomínat, že Volvo je zaměřené na bezpečnost, takže o vaši bezstarostnost se neustále stará celá armáda pomocníků a bezpečnostních systémů, o nichž nemáte ani páru. Je to příjemné, ale některé systémy jsou příliš přecitlivělé (varování před kolizí například), takže je v menu tabletu uprostřed nakonec vypínáme. Ovládání infotainmentu chce trochu cviku, ale pak už je celkem jasné. Výtku směřujeme pouze k voliči převodovky – při přechodu z D na R a opačně je totiž nutné volič posunout dvakrát, nikoli pouze jednou, jak je běžné. Časem je to otravné.

XC60 zraje jako víno. Upřímně řečeno, bohatě stačí normálnější verze (například D5 nebo T5), ale vrcholná T8 Polestar Engineering je zajímavá z hlediska dynamiky a vylepšených schopností. Za exkluzivitu se ovšem platí, takže vůz stojí 2 039 900 Kč s tím, že další příplatky prakticky nejsou třeba.

Plusy:
Dynamika, interiér, komfort.

Minusy:
Necitlivé řízení, ovládání převodovky.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články