Koloběžky terorizují Prahu. Magistrát chce přísnější pravidla, provozovatel vyšle do ulic „hlídky“
Co s koloběžkami?
Na schodech, v parku i uprostřed Karlova mostu. Množí se stížnosti obyvatel Prahy, že lidé nechávají sdílené elektrokoloběžky poházené po celém městě, mnozí s nimi navíc jezdí po chodníku a dopouští se tak přestupku. Magistrát i jednotlivé městské části se proto chtějí s provozovateli domluvit na přísnějších pravidlech – přibudou varovné hlášky v aplikaci, na Praze 2 pak také stojany pro zaparkování koloběžek. Společnost Lime má navíc posílit „hlídky“, které budou monitorovat správné užívání a vrácení koloběžek. A další změny budou podle radnic jen přibývat.
V Paříži od příštího měsíce vejdou v platnost výrazně přísnější pravidla pro uživatele elektrických koloběžek, což je důsledek celé řady stížností obyvatel i nespočtu zranění a také několika nedávných úmrtí v souvislosti s tímto dopravním trendem. Nově musí provozovatelé snížit maximální rychlost, koloběžky pak bude možné odložit na parkovacích místech sdílených s motorkami a auty. Ačkoliv Praha nechystá obdobně přísné změny, chce se s firmami domluvit na nových pravidlech.
„Prahu navštívil i CEO společnosti Lime (provozovatel zelených elektrokoloběžek v Praze a dalších evropských městech, pozn. red.) ze San Franciska. Pochopili vážnost situace. Problém je stále dodržování dosavadním pravidel – pokud by se dodržovala, stačilo by to,“ uvedla redakci Echo24 Julie Kochová, mluvčí náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě). Jednání sice stále probíhají, už se ale magistrát stačil domluvit na prvních změnách.
„Výsledkem jednání z minulého týdne například bylo, že si musí zákazníci odklikat při půjčování koloběžky v aplikaci tři pravidla, která byla původně hluboko zastrčena – nejezdit po chodníku, dodržovat povolenou rychlost a v neposlední řadě správně parkovat,“ doplnila Kochová. Podle ní je to ale teprve začátek, protože vyskakující varování v aplikaci městu rozhodně nestačí. „Musíme také dojít k přísnějšímu vymáhání pravidel, která by měla jít i skrz větší edukaci zákazníků,“ upřesnila pro redakci Echo24. Upozornění na pravidla je mířeno především turisty, kteří často nevědí, co se smí nebo nesmí.
Firma s pražským magistrátem uzavřela memorandum, v němž se zavázala zajistit dodržování legislativy. Jak se ale ukazuje, nadále se objevují další a další stížnosti na špatně zaparkované koloběžky nebo bezohledné uživatele na chodnících. Nejvíce problémů eviduje Praha 1 a 2, kde se koloběžek nachází také nejvíce. Mluvčí pražského magistrátu Tadeáš Provazník navíc připomíná, že podepsané memorandum není ani právně vymahatelné.
„Nejčastěji jde o to, že uživatelé jezdili po chodnících nebo parkovali koloběžky tam, kam neměli. V případě Prahy 2 se dohodlo, že zřídí stojany, kam by se koloběžky odkládaly,“ řekl Provazník redakci Echo24. „To bylo právě součástí memoranda, aby si provozovatelé těchto koloběžek a dalších sdílených kol zajistili od jednotlivých městských částí souhlasy a domluvili se na jejich provozu,“ dodává. Co se týče případných stížností, i ty směřují na jednotlivé radnice.
Co se týče společnosti Lime, ta nedávno oznámila také posílení týmu tzv. patrolerů, tedy hlídek, které budou kontrolovat stav koloběžek i to, jestli jsou řádně zaparkovaná. Celkově má jít o 40 vyškolených lidí, doplní tak mechaniky i „nabíječe“. Každý den pak díky tomu mohou zkontrolovat stovky koloběžek a případně okamžitě reagovat i na stížnosti na špatně zaparkovaný prostředek. „Lime se chce stát přirozenou součástí města a službou, která bude ku prospěchu všem obyvatelům. Uděláme maximum pro to, aby naše koloběžky byly vždy zaparkované ohleduplně,“ komentuje poslání patrolerů provozní manažer Limu Ondřej Široký.
Pravidla stejná jako pro kola, hrozí pokuta až 2 tisíce
„Společnost se v memorandu přihlásila k řádnému a bezkonfliktnímu provozování služeb bikesharingu, zejména k motivování svých uživatelů v odkládání kol a dalších obdobných zařízení na místa, kde nebudou překážkou pro ostatní účastníky veřejného prostoru,“ sdělil na dotaz deníku Echo24 Jan Čihák z kanceláře ředitele městské policie.
Současně však přiznává, že i když se elektrické koloběžky na pozemních komunikacích a chodnících řadí do stejné skupiny jako běžná jízdní kola, jejich přestupky se samostatně neevidují. „Pokud strážník zjistí, že takové koloběžky budou neoprávněně vjíždět na chodník, lze osoby na nich se takto pohybující postihnout za přestupek,“ upozorňuje mluvčí. Těmto lidem může policie udělit pokutu ve výši až dva tisíce korun.
Paříž chce „skoncovat s anarchii“
Ve francouzské metropoli jsou elektrokoloběžky horkým tématem. V Paříži v noci na úterý zahynul 25letý muž převezený do nemocnice poté, co se při jízdě na elektrické koloběžce srazil s nákladním vozidlem. Šlo tak o první smrtelnou nehodu uživatele tohoto prostředku.
Podle oficiální statistiky je ve francouzském hlavním městě v provozu asi 20 000 elektrických koloběžek, média ale hovoří až o dvojnásobku. Pařížská starostka Anne Hidalgová minulý měsíc ve snaze „skoncovat s anarchií“ představila sadu opatření, která začnou platit .
Koloběžky bude nově možné zanechat pouze na parkovacích místech, která budou sdílet s auty a motorkami. Radnice bude rovněž po provozovatelích chtít, aby omezili maximální rychlost koloběžek z 25 kilometrů v hodině na 20 kilometrů v hodině a na osm kilometrů v hodině v pěších zónách. Podle již platných pravidel koloběžky nesmějí jezdit po chodnících.
Lime Network, s. r. o. je bikesharingová společnost založená ve Spojených státech v roce 2017. Její zakladatelé vycházeli ze snah snížit závislost lidí na osobních automobilech při přepravě na krátkou vzdálenost. Vedle osmdesátky amerických měst se jejich limetkově zelená kola prohání také v Evropě a to v Curychu, Frankfurtu, Berlíně, Paříži, Madridu a Valencii. Jejich další stanicí se od konce září stala Praha.