Karavan místo chalupy? Češi se vrhli na obytné vozy, infrastruktura nestíhá
ČEŠI A CESTOVÁNÍ
Karavan, nebo chata v horách? Toť otázka. Podle posledních informací to vypadá, že se český národ chalupářů stává národem obytňáků. Pandemie to odstartovala, vysoké ceny rekreačních nemovitostí a touha po flexibilitě trend jen umocnily. Češi objevili kouzlo obytných vozů, jenže stát na to není připravený. Z okrajového koníčku se stal fenomén, který mění tvář domácí turistiky i cestování do zahraničí. Podle dat ministerstva dopravy je v Česku poprvé v historii registrováno více obytných aut než přívěsů – a poptávka po nich dál roste.
Je libo dovolená u moře? V kempu, nebo na horách? Lyže, surfy i kajaky. To všechno můžete nacpat do obytňáku a vyrazit na vytouženou dovolenou. Fenomén obytných vozů v Česku potvrzuje hlubší trend: lidé hledají flexibilitu a nezávislost. Místo rekreačních chalup, jejichž ceny se staly nedostupnými, si pořizují „chalupu na kolech“. Ať už jde o týdenní dovolenou v Chorvatsku, víkend na Vysočině, nebo zimní výpravu do hor – obytné vozy se staly symbolem nové svobody v cestování.
TÝDENÍK ECHO: Babiš podruhé. Proč tak drtivě vyhrál a jak povládne
Podle údajů Asociace kempování a karavaningu ČR (AKK ČR) bylo v létě 2025 registrováno 64 tisíc obytných vozidel. Z toho 33,5 tisíce tvoří obytná auta a zbytek karavany. „Zlomový okamžik nastal letos. Po desítkách let, kdy měly karavany početní převahu, se na čele ocitla obytná auta. Je to jasný signál změny preferencí českých cestovatelů,“ říká předseda AKK ČR Jiří Krejča podle serveru Newstream.
Pouze za první pololetí 2025 přibylo 985 nových obytných aut a 364 karavanů. Tento rok by tedy mohl být nejsilnějším v historii českého karavaningu a data ukazují, že Češi častěji dávají přednost samostatným, plně vybaveným vozům určeným k nezávislému cestování bez potřeby naplánované trasy a ubytování. „Češi hledají zážitky – možnost kdykoli změnit plány, zastavit na zajímavém místě a jet dál vlastním tempem. Obytné vozy jsou ideální kombinací pohodlí a nezávislosti,“ říká Marek Knieža, ředitel portálu TipCars.
„Segmentace trhu jasně ukazuje, že Češi vnímají obytné vozy jako dlouhodobou alternativu k rekreačním nemovitostem. Zatímco rodiny hledají prostor, mladší páry kompaktnost a nároční zákazníci komfort, společným jmenovatelem je důraz na mobilitu a svobodu,“ doplňuje Knieža. Podle expertů to potvrzuje, že Češi dávají přednost samostatným vozům, které nabízejí plné vybavení a svobodu nezávislou na kempech či rezervacích hotelů, píše portál Silver on the road.
To potvrzují i čísla Českého statistického úřadu. Ten tvrdí, že Češi ve 2. čtvrtletí 2025 uskutečnili v hromadných ubytovacích zařízeních celkem 8 milionů nocí – o 5,3 % více než loni. To potvrzuje rostoucí oblibu tzv. staycation – trávení dovolené doma nebo v blízkém okolí. Ještě výraznější růst je vidět u kempů – hlavního zázemí pro karavanisty: v roce 2024 se zde uskutečnilo 3,7 milionu přenocování, z toho přes 80 % tvořili čeští hosté. Ve 2. čtvrtletí 2025 do kempů přijelo meziročně o 6,8 % více hostů, kteří zde strávili o 11,5 % nocí navíc.
Nabídka obytných vozů se rychle rozrůstá a trh se segmentuje podle potřeb zákazníků. Rodiny nejčastěji sahají po alkovnách s více lůžky, jejichž cena i stáří potvrzují silnou poptávku. Páry preferují částečně integrované vozy, které nabízejí komfort, ale snazší ovladatelnost. Za poslední rok jejich mediánová cena vzrostla o 150 tisíc korun a průměrné stáří kleslo o tři roky.
Na portálu TipCars jde najít i starší obytné vestavby jako je např. Citroen Jumper z roku 2000 za necelých třicet tisíc korun. Takové vozy osloví kutily nebo začínající cestovatele, kteří si chtějí vyzkoušet život na kolech s minimální počáteční investicí. Je ale potřeba počítat s tím, že podobné vozy mají za sebou statisíce najetých kilometrů a mohou vyžadovat opravy či úpravy.
SOUVISEJÍCÍ: Tisíce bytů slouží jen k Airbnb. Sílí hlasy o zákazu, centru Prahy hrozí proměna na „město duchů“
Nároční zákazníci míří na integrované modely s cenou kolem tří milionů korun a vybavením na úrovni bytu. Naopak mladší generace často volí vestavby – přestavěné dodávky, které jsou levnější a kompaktnější. Nabídka přitom osciluje od starých vestaveb za desítky tisíc až po luxusní modely typu Concorde Liner za více než 14 milionů korun.
Na zásadní posun v pohledu na obytné vozy upozorňuje i server SeznamZprávy. Ten tvrdí, že Češi už nemají zájem pouze o letní dovolenou. Běžně používají obytné vozy na kratší víkendové výlety, ale vyráží i na hory za lyžováním. Na oblibě se podepsala především koronavirová pandemie.
Tehdy se cestování do zahraničí zastavilo a lidé hledali alternativní způsoby jak cestovat. To naplnily právě obytná auta. Už od roku 2012 se počet obytných vozů více než ztrojnásobil a podle expertů jejich počet bude ještě růst. S tím ale souvisí i rostoucí pořizovací ceny karavanů a obytných vozů. „Zdražují v průměru o pět až šest procent ročně, což odpovídá růstu vstupních nákladů výrobců,“ říká Miroslav Praizler ze Světu karavanů. Také ojeté obytné vozy podle něj trpí jen malou ztrátou hodnoty.
Poptávka po obytných vozech roste, česká infrastruktura nestíhá
Zatímco poptávka roste, infrastruktura v Česku nestíhá. AKK ČR dlouhodobě upozorňuje na nedostatek servisních bodů, karavanových stání a jasně definovaných pravidel pro jejich provoz. „Problémem je absence jednoznačného výkladu pojmu karavanové stání, z čehož pramení nejistota provozovatelů,“ říká Martin Štrimpfl z AKK ČR.
Podle něj však kraje začínají vypisovat dotační programy na podporu infrastruktury. „Na podporu infrastruktury, tedy stellplatzů, kempových stání i servisních bodů pro likvidaci odpadu a doplňování vody, jsou vypisovány krajské dotace. Zájem je velký,“ dodává. „Zásadním trendem posledních let je celoroční využití. Lidé vyrážejí prakticky celý rok. Vznikají nová stání u lyžařských areálů, kde si karavanisté vytvoří vlastní základnu. Pomáhá to i rozvoji turismu mimo sezonu,“ potvrzuje Štrimpfl.
To potvrzuje i hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. "Přestože ceny kempů v celé Evropě postupně rostou, Česká republika si udržuje jednu z nejdostupnějších pozic. Průměrná noc pro dvě dospělé osoby s obytným vozem, elektřinou a místními poplatky letos vychází na 19,08 eura, tedy zhruba 470 korun. To je pod evropským průměrem 22,36 eura (asi 550 Kč), a výrazně pod úrovní kempů v zahraničních destinacích, kam Češi tradičně vyrážejí nejčastěji, tedy na Jadran a do Itálie," uvedl ekonom Kovanda.