Koloběžka pohozená na chodníku nemusí být protiprávní, říkají strážníci

Jak na koloběžky?

Koloběžka pohozená na chodníku nemusí být protiprávní, říkají strážníciNOVÉ
Koloběžka zaparkovaná na Karlově mostě Foto:

Foto: Facebooková stránka Sousedé z Prahy 1

2
Domov
Sdílet:

Pražský magistrát si hodlá došlápnout na sdílené elektrokoloběžky americké společnosti Lime. Lidé je totiž nechávají pohozené po celém městě, mnohdy se s nimi i vydávají tam, kam nemají. Vedení města proto chystá změnu, společně s provozovatelem vypracovalo několik pravidel koloběžkového provozu. Ještě v létě vznikne systém zón, který uživatele do nepovolených míst jednoduše nevpustí. Metropole chce rovněž odstranit problém často špatně zaparkovaných koloběžek. Podle strážníků však nedbalé odstavení koloběžky, tedy i uprostřed chodníku, není protiprávní, pokud vyloženě netvoří překážku na pozemní komunikaci.

Zóny zavede město dvě. „Tou první je red zóna, kde se koloběžka vypne, pokud do ní řidič vjede. Počítáme s rozsáhlou red zónou na pěších zónách v Praze 1, na Královské cestě a v části Prahy 2,“ prohlásil ve vyjádření, které mělo Echo24 k dispozici jako první, náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Zástupci firmy Lime budou zároveň jednat s dalšími městskými částmi, aby společně definovali červené zóny i mimo centrum. Náměstek o nových pravidlech vyjednával přímo s Toby Sunem, výkonným ředitelem společnosti Lime. který přiletěl do tuzemska. Druhým typem zóny bude zelená, určená pro parkování koloběžek. Provozovatel si tyto oblasti s dostatečným prostorem vytipuje sám, musí je ovšem poté zkonzultovat s danou městskou částí. Pak je zanese do aplikace.

Městu vadí primárně koloběžky rozházené po veřejných prostranstvích a jízda na chodnících, která ohrožuje chodce. Scheinherr k tomu řekl, že od minulého týdne musí zákazníci před jízdou v aplikaci odsouhlasit, že nebudou jezdit po chodnících, parkovat na nevyhrazených místech a nebudou bezohlednou jízdou blokovat tramvaje a autobusy.

Čtěte také: Sdílená kola a koloběžky jsou in. Najezdily statisíce kilometrů a zájem o ně roste

Provoz elektrických koloběžek přitom Praha přímo utlumovat nechce. Plánuje sice zavést maximální počet prostředků ve městě, současně by je však ráda rozprostřela rovněž do oblastí mimo centrum, kde by mohly Pražanům posloužit třeba pro jízdu od domu ke stanici metra. Největší problém magistrát vidí v nízké informovanosti, proto do budoucna počítá s kampaní, která by uživatelům vysvětlovala, jak koloběžku zodpovědně používat. 

Nedbalé odhození nemusí být protiprávní, říkají strážníci

Že je třeba potíže s koloběžkami řešit spíše prevencí než restrikcemi a sankcemi, je přesvědčena i městská policie. Podle mluvčí Ireny Seifertové valná část veřejnosti stále neví o tom, že na sdílené koloběžky zákon pohlíží stejně jako na jízdní kola. Platí pro ně tedy i to omezení, že nesmí na chodník. Deník Echo24 před časem přinesl zprávu o tom, že za koloběžku na chodníku hrozí pokuta až 2 tisíce korun. 

V případě špatně zaparkovaných přístrojů strážníci jezdce, kteří využívají tuto techniku, vyzývají, aby byli ohleduplní ke svému okolí. „Městská policie situaci vždy prověří a v případě, že tomu tak skutečně je, vyrozumí provozovatele. V případě, že by elektrokoloběžky byly na chodníku odloženy tak, že by znemožňovaly bezpečnou chůzi lidí, maminek s kočárky či osob na invalidním vozíku, strážníci by samozřejmě tuto situaci řešili neprodleně právě s ohledem na bezpečnost,“ uvedla Seifertová pro Echo24.

Současně však dodává, že městští policisté nemají v popisu práce koloběžky odklízet, a to i proto, že jsou vybaveny všemožnými bezpečnostními prvky a každý neodborný zásah by mohl vést k jejich poškození. „Jinak samotné parkování těchto sdílených kol a koloběžek, které stojí, nebo jsou nedbale odhozeny a netvoří překážku na místní pozemní komunikaci, není protiprávní,“ doplnila mluvčí.

Přibudou varování, stojany i hlídky

Nejedná se o první opatření, která pražský magistrát v souvislosti s elektrokoloběžkami Lime chystá. Přibudou varovné hlášky v aplikaci, na Praze 2 pak také stojany pro zaparkování koloběžek. Společnost Lime má navíc posílit „hlídky“, které budou monitorovat správné užívání a vrácení koloběžek. Více jsme o tom psali zde

Strážníci za první čtyři měsíce v metropoli odhalili celkem 808 přestupků v souvislosti s cyklisty, tedy i jezdci na koloběžkách, v roce 2018 pak 758 těchto přestupků a v roce 2017 2 083 přestupků. 

Lime Network, s. r. o. je bikesharingová společnost založená ve Spojených státech v roce 2017. Její zakladatelé vycházeli ze snah snížit závislost lidí na osobních automobilech při přepravě na krátkou vzdálenost. Vedle osmdesátky amerických měst se jejich limetkově zelená kola prohání také v Evropě a to v Curychu, Frankfurtu, Berlíně, Paříži, Madridu a Valencii. Jejich další stanicí se od konce září stala Praha.

Čtěte také:Koloběžky terorizují Prahu. Magistrát chce přísnější pravidla, provozovatel vyšle do ulic „hlídky“

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články