Filmová scéna, skutečná smrt. Alec Baldwin v hlavní roli tragédie, která nebyla ve scénáři
ECHOPRIME
Známý americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu Rust v Novém Mexiku nešťastnou náhodou zastřelil kameramanku Halynu Hutchinsovou. Zpráva se rozletěla do světa, především kvůli osobě střelce; třiašedesátiletého Baldwina si především odrostlejší publikum pamatuje z mnoha filmů. A samozřejmě vzbudila morbidní fascinaci. Rozhodně nezapadala do rozšířené představy Hollywoodu coby místa, kde peníze tečou proudem a na každou prkotinu je dobře zaplacený specialista, který má k ruce pár asistentů. Smrtelná nehoda při natáčení filmu Rust ukazuje obrázek značně odlišné filmařské Ameriky. V mnoha ohledech je to obraz skutečně ojedinělý, v něčem ale ilustruje širší realitu soudobého filmového průmyslu.
Práce u filmu může být taky nebezpečná, agentura AP před časem spočítala, že v letech 1990–2016 při natáčení amerických snímků zemřelo 43 lidí a 150 jich bylo zraněno s trvalými následky, mezi ohrožené profese patří – nijak překvapivě – kaskadéři. V dubnu 2002 v Praze zahynul americký kaskadér Harry O’Connor při natáčení akčního filmu xXx, když narazil s paraglidem do mostu Palackého, koncem devadesátých let zemřel člen štábu Johanky z Arku Luca Bessona při nehodě šestikolky během natáčení na Bruntálsku. Před čtyřmi roky se kaskadér John Bernecker zabil při natáčení populárního seriálu Živí mrtví, při pádu z balkonu minul ochrannou matraci a dopadl na beton. Smrtelná nehoda při natáčení westernu Rust je ale v něčem analogická spíš s tragédií, k níž došlo ve státě Georgia v roce 2014. Režisér Randall Miller tam natáčel životopisný snímek Půlnoční jezdec o známém hudebníkovi Greggu Allmanovi.
Jedna scéna se odehrávala na historickém železničním mostě, informoval štáb, že toho dne už přes most žádný vlak nepojede, ale kdyby k tomu náhodou došlo, mají lidé minutu na to, aby most vyklidili. A vlak skutečně přijel a v nastalém zmatku zemřela mladá asistentka kamery Sarah Jonesová. Během vyšetřování vyšlo najevo, že štáb neměl povolení pro natáčení na mostě, a proto také byla zásadním způsobem porušena bezpečnostní pravidla (za normálních okolností by byli přímo na place železničáři vybavení vysílačkami, kteří by o přijíždějícím vaku věděli dlouho dopředu). Režisér a další skončili před soudem, nehoda vedla k dalšímu zpřísnění standardů bezpečnosti.