Rusko se inspirovalo kunovickým letounem L-610. Na český prototyp chce získat certifikaci
Ruské letouny
Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu počítá se získáním certifikace na výrobu letounu vytvořeného na bázi českého prototypu L-610. V rozhovoru pro dnešní vydání listu Vedomosti to oznámil ministr Děnis Manturov. Stroj L-610, který měl být nástupcem úspěšného L-410 Turbolet z Letu Kunovice, byl vyvinut v 80. letech minulého století, výroba ale nikdy nezačala a letadlo existuje jen v několika prototypech.
Manturov doufá, že certifikát na „moderní modifikaci“ českého letadla získá do konce roku 2023. „Nejde o spuštění výroby tohoto letadla, ale o vytvoření nového regionálního turbovrtulového stroje na vědeckotechnické bázi projektu L-610,“ řekl ministr ruskému listu. Zapotřebí bude dopracovat technické vybavení s využitím nových technologií a náročnějších požadavků zákazníka, dodal.
Nové letadlo bude mít větší kapacitu i dolet, jeho unikátní letové charakteristiky ale zůstanou zachovány, řekl Manturov. Projekt podle něj předpokládá širokou mezinárodní kooperaci, hlavními partnery se stanou Kazachstán a Česká republika.
Na letecké přehlídce MAKS-2019, které se konala na přelomu srpna a září na letišti Žukovskij u Moskvy, si podle agentury TASS jakutská letecká společnosti Poljarnyje avialinii objednala deset budoucích nových letounů, které mají nahradit starší letadla An-24. Od Uralského závodu civilního letectví, kde se nyní kompletují letadla L-410, má nový typ letadla na bázi L-610 dostat v letech 2023-25.
Čtyřicetimístný dopravní letoun L-610 měl být chloubou československého leteckého průmyslu. Stroj z dílen kunovického Letu, jehož prototyp poprvé vzlétl 28. prosince 1988, se však v důsledku rozpadu východního bloku a následných finančních potíží výrobce nikdy nedočkal sériové produkce.