OBRAZEM: Libeňský most se na dva roky uzavře. Praze hrozí dopravní kolaps
kubistický most
Libeňský most se nakonec zřejmě dočká dlouho diskutované opravy. Plánovaná rekonstrukce se však neblaze dotkne života Pražanů, pro které bude tato důležitá spojnice mezi Holešovicemi a Libní na dva roky uzavřena. Opozice se obává dopravního kolapsu.
Libeňský most, který je nyní v havarijním stavu, čeká celková rekonstrukce. Ta by podle Adama Scheinherra, náměstka primátora pro oblast dopravy, měla začít na přelomu let 2021 a 2022. Jde ale už o několikátý termín, který magistrát stanovil. Termín jaro 2020 se posunul kvůli nezájmu o výběrové řízení.
Pražští zastupitelé se o rekonstrukci Libeňského mostu přeli na zatím poslední schůzi. Podle opozice nechce vedení města dělat objízdné trasy a vznikne kolaps. Adam Scheinherr (Praha Sobě) výtky odmítl, vše se prý teprve připravuje.
„Původní argument, proč Libeňský most rekonstruovat a nestavět nový, byl ten, že rekonstrukce je levnější a bude se dělat za provozu. Nakonec ale rekonstrukce bude stát 4x více než stavba nového mostu a ten navíc bude na dva roky uzavřen,“ podotknul místopředseda zastupitelského klubu ANO Radomír Nepil.
Oprava mostu je od počátku prioritou současné vládnoucí koalice. „Libeňský most je tvořen několika částmi. Části předmostí jsou architektonicky bezcenné a musí být zbourány. Cenné je však hlavní těleso přes Vltavu a to musí být zachováno. Může být zrekonstruováno tak, aby byla zajištěna ta základní funkčnost mostu. Tramvaje na něm budou moct jezdit maximální rychlostí a zároveň se zachovají všechny architektonické prvky,“ přiblížil Scheinherr. „V koalici jsme se na tom shodli, i naši partneři měli zachování mostu v programu,“ řekl Scheinherr pro Echo24, když nastupoval do funkce.
V příštím týdnu čeká most zatím pouze dvoudenní uzavírka. Most dostane nové osvětlení, výměna se uskuteční 25. a 26. října. „Je to malé, ale důležité vítězství. Pamatuji si, jak nám Adam Scheinherr a ostatní z iniciativy za záchranu Libeňského mostu před třemi lety všude tvrdili, že ty ocelové lampy nelze odstranit. A hle, koncem října (po 3 letech) budou pryč. Už se těším, že se za dva roky projdu po opraveném Libeňském mostě, který byl řadu let vydáván za neopravitelný,“ komentoval na Facebooku architekt Petr Kučera.
Rohanský a Libeňský ostrov
Revitalizace však čeká i okolí mostu. „Rohanský a Libeňský ostrov s přístavem jsou významnou součástí pravobřežního holešovického meandru Vltavy. Rozlehlé nábřeží má velké předpoklady stát se metropolitně významným, přírodně krajinářským parkem v nivě řeky, rekreačním zázemím s přímým vztahem k centru města a s těsnými vazbami na plánovanou výstavbu na pravém břehu Vltavy. Má také vazbu na Holešovické nábřeží, potažmo na transformaci holešovického brownfieldu prostřednictvím Hlávkova a Libeňského mostu, přívozu (budoucí „vodní tramvají“) s výhledově posílenými pěšími i dopravními vazbami (lávka přes Štvanici a Rohanský most),“ popsal náměstek pro územní plánování a rozvoj Petr Hlaváček.
V souvislosti s rozhodnutím rekonstruovat Libeňský most zadala Technická správa komunikací v červnu 2016 dílčí přepočet 2D povodňového modelu hl. m. Prahy pro posouzení realizace inundačního (záplavového) pole a vyhodnocení vlivu stavby na povodňové průtoky. Posudek potvrzuje předchozí závěry, které hovoří pro „zprůtočnění“ Libeňského mostu, zvýšení retenční kapacity Rohanského ostrova a vybudování nového inundačního pole.