Po tvrdém dopadu vrtulníku do jezera hlásí úřady devět pohřešovaných
HAVÁRIE VRTULNÍKU
Na Kamčatce havaroval vrtulník se třemi členy posádky a 13 cestujícími; stroj dopadl do Kurilského jezera. Úřady zatím neupřesnily, zda na palubě byli jen ruští občané nebo i cizinci. Záchranáři zatím našli osm přeživších a po zbývajících osmi lidech pátrají, šance, že přežili, jsou ale malé. Vrtulník se potopil uprostřed jezera v přírodní rezervaci na ruském poloostrově. Pátrání po pohřešovaných stále pokračuje.
"V 00:50 moskevského času dnes 12. srpna 2021 jsme obdrželi informaci o tvrdém přistání vrtulníku Mi-8 společnosti Vitjaz-Aero v oblasti Kurilského jezera v Kronocké přírodní rezervaci. Podle předběžných informací byli na palubě tři členové posádky a 13 pasažérů. Na místo odletěl vrtulník zdravotnického centra pro případ katastrof a vrtulník Mi-8 ruského ministerstva pro mimořádné záležitosti se záchranáři je v pohotovosti," sdělilo podle médií ministerstvo pro mimořádné události.
Podle agentury RIA Novosti je do záchranné operace zapojeno 45 lidí a osm kusů techniky. Vrtulník se po dopadu na hladinu potopil a nyní se nachází v hloubce 135 metrů, napsala agentura TASS s odvoláním na jednoho ze záchranářů. Potápěči podle něj nemají výbavu potřebnou pro spuštění do takové hloubky. TASS dodal, že podle záchranářů prakticky není šance najít někoho z osmi pohřešovaných naživu.
Mezi cestujícími bylo údajně jedno dítě, které je nezvěstné, zatímco otce zachránili. Dva z osmi nalezených cestujících jsou ve velmi vážném stavu a byli z místa nehody přepraveni do nemocnice. Další pátrání komplikuje mimo jiné i mlha v drsné divočině.
Vrtulník byl před odletem zkontrolován a neměl žádné technické problémy. Před rokem prošel generální opravou, sdělil agentuře TASS obchodní ředitel společnosti Vitjaz-Aero Dmitrij Černych.
Jako nejpravděpodobnější příčina nehody se podle zdroje agentury TASS jeví závada na motoru nebo chyba pilota.
Přepravce Vitjaz-Aero Airlines funguje od roku 2009 a ve své flotile má více než 20 vrtulníků Mi-8. Cestujícím poskytuje lety do odlehlých oblastí Kamčatky, včetně turistických letů.
Dvoumotorový vrtulník Mi-8 patří k nejrozšířenějším na světě. Vyráběl se v Sovětském svazu od roku 1961 a v Rusku se vyrábí dodnes. Slouží pro vojenské i civilní účely v padesátce zemí světa, včetně České republiky.
Rusko podle agentury AFP v poslední době vylepšilo bezpečnost svého leteckého provozu. Nicméně případy špatné údržby letadel a nedostatečné bezpečnostní standardy nevymizely a země zažila několik leteckých tragédií.