Etiopie nezvládne analyzovat černé skříňky z havarovaného boeingu. Pomohou Francouzi
Letecká tragédie v Etiopii
Černé skříňky z Boeingu 737 MAX 8, který v neděli havaroval krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby, pošlou etiopské aerolinky do Francie k analýze francouzskému úřadu pro bezpečnost civilního letectví (BEA). Oznámil to ve středu jeho mluvčí, a to krátce poté, co podobný úřad v Německu odmítl skříňky přijmout s odkazem na to, že jde o nový model, na který není vybaven. Informovala o tom agentura Reuters.
Etiopské aerolinky Ethiopian Airlines původně oznámily, že kvůli nedostatku technické kapacity pošlou černé skříňky k analýze do Německa. Německý Spolkový úřad pro vyšetřování leteckých nehod (BFU) to ale následně odmítl. „Toto (Boeing 737 MAX 8) je nový typ letadla s novými černými skříňkami a s novým softwarem. My to udělat nemůžeme,“ odůvodnil rozhodnutí BFU jeho mluvčí Germout Freitag.
Obě černé skříňky, tedy zapisovač hovorů v pilotní kabině i záznamník s technickými údaji o letu, byly nalezeny na místě neštěstí, zhruba 60 kilometrů od etiopského hlavního města Addis Abeba. Skříňky jsou poškozené, uvedli američtí experti, kteří jsou ale přesvědčeni, že do 24 hodin od stažení dat bude možné mít nějaké prvotní výsledky.
Mluvčí Ethiopian Airlines Asrat Begashaw zdůraznil, že stále není jasné, co se v neděli stalo. Pilot havarovaného letadla ale podle něj hlásil potíže s řízením stroje. Mluvčí tak popřel jednu z verzí o externí příčině pádu letadla, jako je například srážka s ptáky.
„Pilot hlásil potíže s řízením stroje a požádal, aby se mohl vrátit. A skutečně mu bylo povoleno vrátit se zpět (na letiště v Addis Abebě),“ cituje agentura Reuters mluvčího společnosti.
Záchranáři nebudou identifikovat těla obětí
Památku obětí neštěstí ve středu na místě, kam se letoun v neděli zřítil, uctili jejich rodiny a přátelé. Pod provizorním obloukem z květin ve vyprahlé oblasti za etiopskou metropolí pokládali další květiny, fotografie i vzkazy.
Mluvčí společnosti Ethiopian Airlines rovněž oznámil, že záchranáři nebudou identifikovat těla obětí. Kvůli silnému nárazu totiž našli jen části lidských pozůstatků. Cestující v havarovaném stroji pocházeli z 35 zemí.
Po celém světě byly dosud z provozu preventivně vyřazeny zhruba dvě třetiny z 371 letadel tohoto modelu. Před necelým půlrokem totiž havaroval stejný model boeingu indonéské společnosti – krátce po startu spadl do Jávského moře. Zahynulo tehdy 189 lidí.
Nové boeingy ale stále létají ve Spojených státech, kde se vyrábějí a kde se za jejich letuschopnost postavil Federální úřad pro letectví (FAA).
Podle některých leteckých odborníků se může vyšetřování příčin havárie táhnout měsíce. Příčiny loňské havárie indonéského letadla nebyly dosud zjištěny.