Motoristy čekají od října změny. Jsou nová pravidla pro vytváření uličky, lékarničku měnit nemusíte
Ulička pro záchranáře
Od října si budou muset řidiči zvykat na nový způsob vytváření uliček pro záchranáře v kolonách na tříproudových silnicích. Podle nové novely zákona se obsah povinné výbavy aut zmenší, uvolní se pravidla pro autolékárničky a motorkáři se dočkají zjednodušení kontrol jejich strojů.
Dosud měla sanitka přijíždět prostředním a pravým pruhem, nově se budou uličky vytvářet mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Stát tím chce zamezit zmatkům způsobeným kvůli odlišné úpravě v okolních státech. Uličky se tak v Česku budou vytvářet stejně jako v Německu nebo Rakousku. Stejnou úpravu připravuje Slovensko. Do záchranářského pruhu smějí vjet pouze auta s právem přednostní jízdy, tedy sanitky, hasičská a policejní vozidla, případně další vozidla s povolením.
Záchranáři změnu vítají, největším problémem však podle nich je nedisciplinovanost řidičů, kteří často uličku vytvářejí až po příjezdu sanitky, což prodlužuje její průjezd. Apelují proto na zvyšování povědomí o této povinnosti mezi řidiči.
Povinná výbava aut se zjednoduší, nově řidiči nebudou muset vozit náhradní žárovky a pojistky, rezervu, klíč na matice a příruční zvedák. „To ovšem pouze za předpokladu, že má provozovatel auta zajištěnou asistenční službu, která výměnu poškozené pneumatiky na území České republiky nepřetržitě dělá,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Změny se týkají také autolékárniček, z jejichž povinné výbavy zmizí trojcípý šátek, náplast s polštářkem, nůžky a plastová rouška. Podle ministerstva nejsou pro první první pomoc nezbytné. Řidiči také nebudou muset měnit lékárničku po vypršení doby použitelnosti.
Dalšího zjednodušení se dočkají motorkáři. Majitelé motocyklů s hmotností nad 400 kilogramů, kterých je v Česku registrovaných více než 7500, již nebudou muset absolvovat měření emisí. Pro lehčí motocykly tato povinnost neplatila již nyní. Vedle toho se prodlouží interval pro povinnou technickou kontrolu, ta bude nově místo dvouletých cyklů čtyřletá. „Motorkářům jsme vyšli vstříc. Ve většině případů se jedná o hobby záležitost, své stroje motorkáři zpravidla udržují ve velmi dobrém technickém stavu,“ uvedl Ťok.
Novela zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích začne platit od 1. října.