Bursíkův zelený teror: „Běžná auta budou muset z Prahy zmizet“

Snižování emisí v Praze

Bursíkův zelený teror: „Běžná auta budou muset z Prahy zmizet“NOVÉ 1
Domov
Echo24
Sdílet:

Exministr životního prostředí Martin Bursík, který před lety donutil vládu přimíchávat do benzinu a nafty biopaliva, nyní přichází s dalším přelomovým návrhem. Chce prosadit, aby z Prahy zcela zmizela auta se spalovacími motory. Nahradit je mají elektromobily. „Pokud má teď Pražan automobil se spalovacím motorem, tak by měl být jeho poslední,“ řekl pro Český rozhlas Bursík.

Praha má do roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého o téměř 50 procent a o dalších dvacet let později by už měla být úplně bezuhlíková. Aby toho bylo dosaženo, je třeba, aby pražané postupně vyměnili auta se spalovacími motory za elektromobily nebo více využívali sdílenou dopravu. Stejně tak by k naplnění cíle mohlo pomoci zpoplatnění vjezdu do centra města. Říká to bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík (LES), který šéfuje teprve týden staré Komisi hl. m. Prahy pro udržitelnou energii a klima. Jeho strana byla součástí volební koalice Spojené síly pro Prahu, kterou vedl europoslanec a předseda TOP 09 Jiří Pospíšil.

Bývalý předseda Strany zelených v rozhovoru pro pořad Interview Plus Českého rozhlasu řekl, že vozidlům se spalovacím motorem v Praze brzy odzvoní. „Běžná auta budou muset z Prahy zmizet. Jsme v roce 2019 a podívejte se na trend automobilek – i Škoda Auto směřuje k elektromobilitě,“ řekl pro Interview Plus Bursík s tím, že náhradou mohou být elektromobily. Ve hře podle něj je, že by domácnosti či firmy, které si elektromobil pořídí, získaly různé zvýhodnění a ekonomické nástroje.

Podle bývalého ministra životního prostředí by se Praha mohla vydat londýnskou cestou. „Přesouvají dopravu lidí z osobních aut na dopravu sdílenou, variantou jsou i zvýhodněné vozy taxi,“ řekl možné cesty Bursík v pořadu Interview Plus. Kromě toho by navíc město mohlo zpoplatnit vjezd do centra u aut se spalovacími motory. To by se, minimálně zpočátku, nemělo elektromobilů dotknout. „U elektromobilů by asi zpočátku, stejně jako v Londýně, poplatek nebyl. To totiž pak motivuje byznys k rychlejší výměně své automobilové flotily,“ řekl Bursík v pořadu Interview Plus.

Opozice se zákazy nesouhlasí

S názory, které Bursík prezentoval v pořadu Interview Plus, ovšem nesouhlasí opoziční pražští zastupitelé. Dle vyjádření předsedy pražské ODS Tomáše Portlíka pro deník Echo24 by městu spíše pomohlo kompletní vybudování pražské infrastruktury či alespoň dokončení vnějšího okruhu. Připomíná zároveň i případy z Německa, kdy například Berlín či Hamburk vytvořily bezemisní zóny, které ovšem neměly zcela kladný dopad. „Ty samosprávy si schválily bezemisní zóny a pak od toho odstoupily, protože zjistily, že způsobily relativně silnou sociologickou krizi uprostřed města,“ řekl deníku Echo24 Tomáš Portlík.

Sám předseda pražské ODS je členem nově zbudované komise, které šéfuje Bursík. Na jeho názory a případné kroky se však Portlík ještě nestihl zeptat, neboť komise neměla jediné sezení. Na plánu sice měla být dle slov Portlíka debata mezi ním a Bursíkem v rádiu, ovšem i z té sešlo. „Pan Bursík to odmítl, protože řekl, že je odborník, a ne politik,“ dodal pro deník Echo24 předseda pražské ODS.

K zákazům a znevýhodňování aut se spalovacími motory, které prezentoval Bursík, se negativně staví i šéf zastupitelů za hnutí ANO a poslanec Patrik Nacher. „Jsem zastáncem pozitivních motivů, například, že by elektromobily měly zadarmo parkování či by mohly využívat rychlejších pruhů. Nejsem zastáncem těch negativních motivů, čili že se někomu něco zakáže nebo přikáže,“ sdělil pro deník Echo24 Patrik Nacher, který dle svých slov sám elektromobil má.

„Druhý přístup za mě je, abychom nebyli příliš sebemrskači. Je potřeba na tyto věci myslet, patří to mezi střednědobé priority, ale zároveň by to nemělo být na úkor přirozeného rozvoje města,“ řekl deníku Echo24 Nacher.

Proč po elektromobilech zákazníci netouží

Nedávné zavedení nové emisní normy WLTP a neutuchající masivní tlak na další snižování emisí nutí automobilky do výroby vozů, po kterých zákazníci zrovna netouží. Pro politiky se stala elektromobilita mantrou, pro automobilky nutností a v řadě případů i noční můrou, napsal letos pro Týdeník Echo automobilový expert Jan Blažek.

Ani vysoce postavení představitelé automobilek nezdráhají off-record potvrdit, že vyrábět elektromobil je pro ně ztrátové a že elektrických aut vlastně daná značka ani nechce vyrábět víc, než bude nutné. Ztrátovost je nejlépe vidět na americké Tesle, která vsadila výhradně na elektromobilitu, a tak nemá z čeho krýt ztráty, které jsou s každým vyrobeným vozem spojeny.

Hodně témat k diskusi přináší výroba baterie, jež jsou samým srdcem elektromobilu, když zdroje vzácných kovů jsou omezené.

Samostatnou kapitolou je pak reálný život s elektromobilem vzhledem k jeho nízkému dojezdu na jedno nabití. Z hlediska dobíjecí infrastruktury se elektromobilita nepotýká pouze s hustotou dobíjecích stanic, ale také s ryze praktickou schopností dobíjecího výkonu konkrétní stanice.

Více čtěte v článku Jana Blažka pro Týdeník Echo: Elektromobily v roli nechtěných spasitelů. Emise dusí automobilový průmysl

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Praha lehce brzdí, klimatickou nouzi nevyhlásí. Nový poradce Bursík se bojí zesměšnění pojmu

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články