Potravinový ombudsman i srovnávač cen. Stát řeší, jak srazit ceny jídla
CENY V OBCHODECH
Ceny potravin jsou v těchto týdnech po měsících uklidnění opět jedním z hlavních inflačních spouštěčů – a spolu s tím se vrací i politická snaha vymýšlet nové nástroje, jak zdražování zkrotit. Budoucí vláda ANO, SPD a Motoristů slibuje regulaci marží řetězců, zveřejňování jejich obchodních rozdílů, přísnější kontrolu dovozů, ale také vznik potravinového ombudsmana. Se zdražováním si ale nedokázala příliš ani vláda Petra Fialy. Paralelně sílí debata o státním srovnávači cen po vzoru Slovenska. Přestože oba nástroje mají podle zastánců pomoci spotřebitelům ušetřit, odborníci varují před nárůstem byrokracie a iluzí rychlého efektu.
Nová vláda chce podle programového prohlášení zajistit „cenově dostupné a bezpečné potraviny“ také tím, že omezí marže řetězců a bude je zveřejňovat. Mezi nástroji uvádí i vznik potravinového ombudsmana. Podle hnutí ANO má chránit spotřebitele před neférovými praktikami a využít stávající kapacity ministerstva zemědělství, tedy bez dodatečných výdajů.
Odborníci jsou částečně skeptičtí. Agrární ekonom Tomáš Maier říká, že „kapitola zemědělství v prohlášení vlády se nese ve znamení nárůstu regulace a dalšího bujení byrokracie“. Zvlášť nápad s ombudsmanem považuje za zbytečný: „Pak tu máme zřízení jakéhosi potravinového ombudsmana, což je další byrokratický nesmysl, kontrolních orgánů tu máme více než dost.“
Agrární analytik Petr Havel upozorňuje, že regulovat marže je v praxi takřka nemožné. „Marže je rozdíl mezi cenou, za kterou řetězce nakupují, a za kterou poté prodávají… regulovat marže by v praxi obnášelo i regulovat mzdy zaměstnanců.“ Podle něj je materiál sice ambiciózní a v mnohém žádoucí, ale část záměrů „bude obtížně proveditelná, ne-li nemožná“.
Srovnávač cen: slovenská inspirace, české spory
Zatímco část politiků zvažuje ombudsmana, jiní prosazují státní digitální nástroj. Slovensko nedávno spustilo celostátní srovnávač cen potravin, který denně aktualizují přímo řetězce. Umožňuje vybrat nejlevnější obchod podle virtuálního košíku a označuje domácí produkty.
V Česku projekt v minulosti zkrachoval na odporu obchodníků. Ministerstvo zemědělství oznámilo: „Ministerstvo zemědělství v současné době vývoj takové aplikace neplánuje… obchodní řetězce tento záměr nepodpořily.“ Piráti i část odborné veřejnosti by jej ale rádi resuscitovali. Bývalý předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek říká, že by stálo za to uložit řetězcům povinnost zveřejňovat ceny „třeba jako na Heurece“.
Advokát a předseda Sdružení obrany spotřebitelů Ondřej Zelenka tvrdí, že stát by měl pokračovat i bez souhlasu obchodníků. „Právo na přístup k informacím o cenách potravin… by mělo být chápáno jako základní nástroj pro ochranu spotřebitelů,“ uvedl. Podle něj lze využít i crowdsourcing – aplikaci, v níž by spotřebitelé sami zadávali ceny.
Obchodníci jsou ale striktně proti. Šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza soudí, že by šlo o zbytečnou a nákladnou duplicitu. „Podnikatelé v Česku jsou na podobnou buzeraci zvyklí, jenom mě překvapuje, že stejně agresivně se chce chovat i tato vláda, která slibovala snižování byrokracie,“ prohlásil. Podle Jaroslava Vaňouse ze Zemědělského svazu by podobný projekt navíc „zvýhodnil velké supermarkety“ a menší regionální výrobci by „tím jen utrpěli“.
Analytici: Efekt na ceny bude spíš malý
Ekonomové varují, že podobné nástroje mohou mít v praxi jen omezený efekt. Datový analytik Petr Bartoň míní, že pokud ceny klesají z jiných příčin, aplikace si neprávem připíše zásluhy: „Ceny potravin klesly a teď přijde státní aplikace a slízne smetanu.“
Hlavní ekonom Roklenu Pavel Peterka to označuje za dočasný manévr. „Je to tak marginální věc, ale přesto dostává tolik pozornosti ministra, který má spoustu jiných starostí,“ řekl. Současně ale výrobní statistiky ukazují, že zdražování potravin by mohlo zpomalit i bez státních zásahů. „Uklidnění, byť dočasného, bychom se mohli dočkat u cen potravin,“ říká hlavní ekonom Investiky Vít Hradil, podle nějž potravinářské firmy již několik měsíců hlásí meziměsíční pokles cen.