Lidé na Black Friday klikali méně než vloni. E-shopy akce příliš protahují
Letošní Black Friday
Nápor zákazníků v tuzemských internetových obchodech byl během slevové akce Black Friday nižší než loni. E-shopy zaznamenaly nárůst kliknutí na 4,8násobek běžného stavu, loni to byl šestinásobek a v některých případech až jedenáctinásobek. Důvodem je rozložení akce do více dnů. Vyplývá to ze statistik firmy VSHosting, která v současné době zajišťuje provoz více než 40 procent elektronických obchodů na českém a slovenském trhu.
Black Friday byla podle měření u poloviny e-shopů slabší než loni. Průměrem analyzovaných e-shopů je zhruba 100 kliknutí za vteřinu, při marketingových kampaních se tato cifra bez obtíží dostane i přes tisíc.
„V posledních letech stále více elektronických obchodů rozprostře slevové akce do několika dnů, v některých případech i týdnů před samotným začátkem Black Friday. Rozprostření nákupů je chytré řešení jak z pohledu vytíženosti serverů, tak i z praktických důvodů, které ocení zejména zákazníci. I přes fakt, že Black Friday má být jednodenní akcí, lidé oceňují zejména možnost klidnějších nákupů, které tak mohou zrealizovat méně hekticky,“ uvedl výkonný ředitel VSHostingu Damir Špoljarič.
Největší internetový obchod Alza zahájil slevovou akci již 12. listopadu. Nejsilnějším dnem byl přitom právě černý pátek 23. listopadu, kdy denní tržby atakovaly hranici čtvrt miliardy korun. Nabídku si během 14 dnů prohlédlo na českém e-shopu přes pět milionů lidí, na Slovensku 1,6 milionu a v Maďarsku přes 1,2 milionu uživatelů, což je nárůst oproti loňsku o téměř 100 procent. Alza pro letošní Black Friday připravila zatím nejširší sortiment zhruba 2500 unikátních produktů se slevami i přes 80 procent.
Konkurenční Kasa.cz zvýšila během akce meziročně tržby o 32 procent. Největší zájem byl o mobily, herní konzole a sušičky prádla. Počet zákazníků stoupl o 28 procent, uvedla mluvčí Andrea Jankovcová.
Každoročně od ledna přibližně do poloviny listopadu je průměrný počet požadavků na velikostí střední e-shop 42 až 85 kliknutí za sekundu. Kapacitně větší elektronické obchody a e-shopy realizující kampaně se průměrně dostanou k rozmezí 160 až 190 kliknutí za vteřinu. V kombinaci s malými e-shopy činí průměrný počet požadavků zhruba 100 kliknutí během jedné vteřiny. Z analyzovaného vzorků e-shopů v letošním roce společnost VSHosting naměřila nárůst na osminásobek. Nejnižší číslo, které datacentrum u měřených elektronických obchodů registrovalo, bylo 2,1násosbek. Tento e-shop nicméně směřuje své slevové akce spíše na jaro.