I zapomenutý umělec se dá prodat za rekordní cenu
Rozhovor
Zatímco někteří galeristé se orientují na osvědčené značky a známá jména, Tomáš Hejtmánek, galerista a majitel aukčního domu Arthouse Hejtmánek, má zálibu v propagaci umělců méně známých, ba zapomenutých. Dokázal to i výstavou, která byla věnována českému malíři Jaroslavu Verisovi. I jeho někdejší popularitu odvál čas, byť byl souputníkem a přítelem Pabla Picassa, Marca Chagalla, Františka Kupky a Paula Kleea… Tomáš Hejtmánek je idealista a věří, že nejen Verisovi, ale i jiným zapomenutým umělcům může vrátit jejich slávu. A občas se mu to i daří.
Proč se zaměřujete na opomíjené, anebo i takřka neznámé umělce?
Již od mala jsem rád zachraňoval nepotřebné věci. Později jsem, i pod vlivem rodinné sběratelské tradice, začal budovat sbírku neprávem zapomínaného sochaře Jaroslava Horejce. Tuto potřebu i radost ze zachraňování a objevování jsem přenesl do své současné profese galeristy a aukcionáře. Vždy mě velmi potěší, když se nám podaří v aukčním prodeji dosáhnout rekordní ceny málo známého či zapomenutého umělce. Jako určitou povinnost či životní úkol bereme i pořádání výstav těmto takřka neznámým či neprávem opomenutým tvůrcům.
Kdo dnes v Česku především investuje do umění?
V Česku jako i jinde ve světě investují do umění určité skupiny lidí, které se navzájem prolínají a vyvíjejí –
investiční fondy, firmy, soukromí investoři, sběratelé. Investic do umění přibývá, jak je patrné jednak ze stále
rostoucích, často rekordních cen na aukčním trhu a dále ze zvyšujícího se počtu soukromých prodejních galerií.
Jaká jsou úskalí investice do umění?
Jsou stejná jako v případě kterékoli jiné investice. Můžete vydělat krátkodobě, dlouhodobě, nevydělat či zcela ztratit. O oblast, do které chcete investovat, byste se měli víc zajímat či najít zkušeného experta, důvěryhodného znalce, který vám může být i dlouhodobým rádcem.