Ideál rodinného kombi. BMW řady 5
AUTO
BMW řady 5 v aktuální sedmé generaci patří už pár let na vrchol své třídy. Nedávný facelift jen doladil některé detaily, ale to podstatné zůstává – ve všech ohledech je to skvělé auto.
Facelift pozměnil přední i zadní část vozu, přidal dominantnější osmiúhelníkovou masku chladiče a nové světlomety. Ty mohou být nyní v kombinaci se všemi motory laserové (existují i LED matrix typy) a přispívají k bezpečnosti mnohem víc než kdejaký „asistent“. Svítí totiž do vzdálenosti až 650 metrů a zcela s přehledem zvládají i české mlhy. Netřeba připomínat, že asistent dokonale vystíní protijedoucí vozy.
Součástí faceliftu jsou i další změny exteriéru, nová kola či barvy. Moderní a kvalitní interiér byl doplněn operačním systémem 7.0, který se aktualizuje bezdrátově, nechybí ani volitelný systém digitálního kokpitu s ohromnými displeji. Jako obvykle oceňujeme vyšší úroveň individualizace, ale jinak skvělé grafice a funkčnosti není co vytknout.
Celkově je interiér dostatečně prostorný a posed za výborně tvarovaným volantem umožňuje i přes nemalé rozměry vozu nečekaně dobrý přehled. Komfort sezení je nadprůměrný vpředu i vzadu. Pod moderními tvary zadní části se ukrývá zavazadlový prostor se základní hodnotou 560 litrů, po sklopení sedadel vzniká celkem 1700 litrů místa. Stylový dvoutunový stěhovák ve verzi 540d s pohonem xDrive utáhne přívěs o hmotnosti až 2000 kg.
Pod kapotou testovaného mnichovského tanku pracuje nejvhodnější motorizace – řadový naftový šestiválec se dvěma turbodmychadly, značený jako 540d. Z třílitru objemu nově i díky 48V mildhybridní technologii doluje 340 koní a mamutích 700 Nm točivého momentu, což znamená, že je schopen vůz rozjet na stovku za 4,7 s (maximální rychlost činí 250 km/h). Motor startuje okamžitě a zní kultivovaně, dynamika je hutná, odhlučnění příkladné. V žádném z režimů není znát nedostatek výkonu, potěší i rychlost reakcí a ve finále spotřeba – drsnější využívání potenciálu znamená 10 litrů na 100 km, v klidu se dá pohybovat za 7 litrů.
Pomáhá i fakt, že 48V baterie se často dobíjí a následně zásobuje 12V palubní elektrický systém (stará se třeba i o klimatizaci, vyhřívání sedadel a podobně). Startér-generátor navíc optimalizuje práci spalovacího motoru a při akceleraci zlepšuje reakci přidáním elektrického výkonu až 11 k. Optimalizovaný automat Steptronic (od ZF) netřeba dokola chválit, řadí skvěle. Nově chybí v interiéru možnost vypnout funkci start-stop, ale opětovné startování motoru nijak zvlášť neruší.
I přes použití 20palcových kol adaptivní podvozek nabídne příkladné pohodlí v režimu Comfort nebo přiostřené reakce v režimu Sport. Líbí se nám možnost přizpůsobit si nastavení vozu vlastním preferencím díky režimu Individual. Obecně platí, že podvozek je neutrální, čitelný a rychlý. Řízení je proti tomu sice tuhé, ale řidiči dává jen málo informací, a to v jakémkoli režimu. Pohon všech kol zvládne středně složité podmínky, limitem jsou opět pneumatiky a fakt, že jde o pohon vyloženě do terénu. Každopádně trakce je úžasná na jakémkoli povrchu. Celou armádu asistenčních systémů lze nastavit podle preferencí řidiče, ze zajímavých funkcí zmíníme couvací asistent, schopný bez zásahů do řízení či pedálů stejnou cestou vycouvat posledních 50 metrů, nebo záznam z různých kamer, který si pamatuje posledních 40 sekund jízdy.
BMW řady 5 je právem na vrcholu vyšší střední třídy. Každý ze tří německých konkurentů (BMW řady 5, BMW A6 a Mercedes třídy E) nabízí trochu jiný styl a jízdní zážitek, ale BMW aktuálně v této třídě vede – a to nejen po dynamické stránce. Z hlediska ceny je pak jako obvykle nutné počítat s vysokou částkou za příplatky. V našem případě byla základní cena 1 826 500 Kč příplatky navýšena téměř o další milion korun. A to už není málo. Na druhou stranu, prémiové vozy této třídy nebyly nikdy levné a pravda je, že aktuální řadě 5 po faceliftu prakticky není co vytknout. Zejména s nejlepším možným motorem, tedy ve verzi 540d.
Plusy:
Motor, převodovka, komfort odpružení, interiér, prostor.
Minusy:
Množství a ceny příplatkových prvků.