České dráhy v roce 2020: Konec zpátečních jízdenek či zavedení studentské slevy pro 1. třídu

České dráhy v roce 2020: Konec zpátečních jízdenek či zavedení studentské slevy pro 1. tříduNOVÉ
Domov

příští rok na železnici

Vojtěch Šeliga

Čas zpátečních jízdenek je definitivně u konce. Rovněž první třída nebude u Českých drah již exkluzivní záležitostí, nově si ji budou moci v rámci slev dovolit i studenti či důchodci. Jinak však dojde ke zvýšení cen. České dráhy za to naopak zákazníkům slibují zlepšení komfortu či navýšení spojů. 

Od půlky prosince si budou muset cestující zvykat na nový jízdní řád. Zároveň však na ně bude čekat spousta změn. Jak vyplývá z přepravního a tarifního věstníku, dojde například ke zvýšení ceny v základním kilometrickém tarifu, nebo k úplnému zrušení zpáteční slevy, jak upozorňuje server zdopravy. Skončí tak jedna z nejtradičnějších slev, na kterou byly lidé zvyklí po dlouhá léta.

České dráhy sice argumentují tím, že nabízí celou řadu dalších slev, které lze kombinovat, jedná se však logicky o složitější systém pro neinformované zákazníky. „Naši zákazníci dnes díky dynamickému tarifu s oblibou využívají kombinaci dvou jízdenek, například Flexi zvýhodněné a Vázané, což je pro ně levnější. Naše odbavovací kanály automaticky nabídnou zákazníkům v danou chvíli nejvýhodnější variantu a stejně tak pokladní v kamenných pokladnách,“ uvedl pro Echo24 mluvčí Českých drah Radek Joklík.

V době slev na jízdné pro studenty a důchodce, které platí pouze do druhé třídy, zůstávala první třída jakousi oázou jistoty klidné jízdy, také to se však změní. České dráhy zavádějí svůj vlastní systém slev, který bude platit i pro první třídu. „Aplikace IN50 pro 1. třídu je naše komerční nabídka pro děti, žáky, studenty, zákazníky nad 65 let věku nebo zákazníky s průkazem ZTP a ZTP/P. Podobnou nabídku do 1. třídy jsme pro ně neměli. Upozorňuji, že jde o naši obchodní nabídku, se státními slevami nemá nic společného, ty platí pouze ve 2. třídě,“ vysvětlil Joklík.

Zásuvky a wi-fi

České dráhy chystají od 15. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, několik dalších novinek. Vypraví skoro tisícovku vlaků se zásuvkami, stejný počet spojů denně bude mít wi-fi připojení k internetu. Zavede také plošné placení kartou ve všech vlacích. Přibližně dvě třetiny spojů budou bezbariérové.

Čím dál tím víc lidí podle Joklíka využívá online odbavení přes e-shop Českých drah a aplikaci Můj vlak, které představuje zhruba třetina tržeb z osobní přepravy. „Tento trend budeme dál podporovat, stejně jako rozvoj služeb, které motivují zákazníky k cestování s námi. Počínaje parkovacími plochami u nádraží, přes nabíjecí stojany pro elektromobily, až po největší síť cyklopůjčoven v republice,“ dodal náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Radek Dvořák.

České dráhy hodlají dál modernizovat svůj vozový park. Investiční plán počítá s tím, že firma v příštích pěti letech koupí vlaky za zhruba 40 miliard korun. V současnosti se vyrábí 50 vozů pro dálkovou dopravu, pět netrakčních jednotek pro Moravskoslezský kraj či 31 elektrických jednotek pro linku spěšných vlaků Plzeň – Cheb – Karlovy Vary, linku Klatovy – Plzeň – Beroun, pro kraj Vysočina a Jihočeský kraj. Chystá se také dodávka až 60 nových motorových souprav. Obnoví se také přímé spojení railjet Vindobona, které zajistí od května 2020 přímé spojení rakouského Grazu a Vídně přes Brno a Prahu s německými Drážďany a Berlínem.

Slevy přilákaly miliony zákazníků navíc

České dráhy přepravily za tři čtvrtletí letošního roku 137,5 milionu cestujících, téměř o čtyři miliony meziročně víc. K nárůstu počtu zákazníků podle Joklíka přispěly slevy pro studenty a seniory ve výši 75 procent jízdného i investice do nových vozidel a rozšiřování služeb. O téměř deset procent více pasažérů přepravil i soukromý RegioJet, a to 4,6 milionu.

České dráhy jsou největší český dopravce. V pololetí společnost vykázala zisk 441 milionů korun, což je meziroční nárůst o 179 milionů korun.

Nárůst cestujících v prvních devíti měsících ohlásil i konkurenční RegioJet. Ten ve svých dálkových vlacích přepravil 4,6 milionu lidí, což je meziročně téměř o deset procent více. Podle mluvčího Aleše Ondrůje roste především obsazenost na mezinárodní lince Praha – Brno – Vídeň / Bratislava, která v letních měsících činila až 93 procent. RegioJet i letos očekává rekordní počet cestujících.

Čtěte také: S železnicí na letiště přes Semmering se počítá. Dráha však bude jednokolejná

Související články