Praha našla další způsob, jak omezit řidiče. Vyhrazené pruhy budou nepřístupné i mimo špičku
PRUHY PRO BUS A TAXI
Zatímco pražští řidiči od vedení Prahy očekávají především co nejrychlejší dostavbu okruhů, či záchytných parkovišť, které by celkově usnadnily cestování po Praze, hází jim koalice naopak neustále klacky pod nohy pokračujícím omezováním automobilové dopravy. Po kritizovaném uzavření Smetanova nábřeží a vzniku zahrádek, které po většinu času zejí prázdnotou, a instalaci stolků s židlemi na další dříve dopravně frekventovaná místa, přišel magistrát s další změnou pravidel.
Hlavní město plánuje zakázat řidičům většiny aut využívat mimo dopravní špičku takzvané vyhrazené jízdní pruhy. Ty jsou určeny pouze pro autobusy, vozy taxislužby, auta integrovaného záchranného systému a cyklisty. Město tím chce ochránit cyklisty a chodce a také sjednotit pravidla. Na změnu pravidel upozornil server zdopravy. Kterých konkrétních míst se omezení bude zřejmě týkat, ukazuje dokument magistrátu.
Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) však omezení žádné dopravní komplikace nepřinese. „Jedná se o sjednocení podmínek v rámci celého města a tím zlepšení přehlednosti i pro řidiče, kteří jsou často zmateni, kde jaký pruh, jak funguje. Pak jsou i zbytečně pokutováni. Vzhledem k tomu, že se jedná o úpravu mimo dopravní špičku, kdy není dopravní situace náročná, tak se o komplikace pro provoz nejedná,“ tvrdil Scheinherr deníku Echo24.
Zrušení platnosti časového omezení by se mělo týkat všech vyhrazených jízdních pruhů až na několik výjimek. „Vše jsme samozřejmě pečlivě konzultovali s městskými částmi, které v některých případech požadovaly, aby byly určité úseky z opatření vyjmuty. Dotčené osoby stále mohou k návrhu opatření podávat připomínky nebo námitky,“ vysvětlil pro Echo24 zase mluvčí magistrátu Vít Hofman.
„Důvodem pro zrušení časového omezení ve vyhrazených jízdních pruzích pro BUS, MP, IZS, vozidla taxislužby a cyklisty je především umožnění preference uvedených druhů vozidel, zejména autobusů městské hromadné dopravy, a to i v případě vyšších intenzit provozu mimo špičková období pracovních dní, tj. například tehdy, když se ve vyhrazených jízdních pruzích nachází na objízdné trase za uzavřenou komunikaci nebo při víkendovém cestování obyvatel mimo město,“ dodal.
Nepřehledný systém?
Podle Hofmana je současný systém, kdy mohou řidiči pruhy využívat mimo špičky nepřehledný. „Se stávajícím časovým omezením ve vyhrazených jízdních pruzích v různých částech dne je také spojen proměnný dopravní režim například v místech ukončení vyhrazeného pruhu, řazení před křižovatkami a před přechody pro chodce, což činí provoz na komunikaci v některých případech nepřehledným a může se v určitých případech stávat nesrozumitelným pro všechny jeho účastníky – motoristy, cyklisty, chodce atd. Uskutečněním opatření celkově dojde právě ke zjednodušení a zpřehlednění dopravního značení,“ domnívá se Hofman.
Podle Barbory Liškové z TSK jsou opatření pro podporu a preferenci MHD, jako vyhrazené jízdní pruhy (VJP), široce zaváděny ve všech moderních evropských metropolích. „Bohužel bez respektování a dodržování pravidel silničního provozu se velmi snižuje účinnost těchto nástrojů a v případě, že selhává prevence je následujícím logickým řešením represe. Systém na Evropské řidiče upozorní pomocí svislého dopravního značení (SDZ) s blikači a zobrazenou SPZ na porušování pravidel. Pokud řidič zareaguje a VJP opustí (preventivní část systému), tak k žádnému pokutování nedojde," vysvětlila pro Echo24.