Českému tisku se vede stále hůř. Předplatitelů ubylo i o víc než 10 procent

Náklady i předplatné padají

Českému tisku se vede stále hůř. Předplatitelů ubylo i o víc než 10 procentNOVÉ
České deníky Foto:

Foto: Jan Hrdlička – Echo24

1
Domov
Echo24
Sdílet:

Tuzemský tisk v posledních letech bojuje s nepříjemným trendem – poklesem nákladů. Českým deníkům padají čísla pultového prodeje, stejně zásadní propad zaznamenávají u předplatného, jehož počty mnohdy meziročně klesly i o více než 10 procent. Se stejným problémem se potýkají časopisy. Za nižšími čísly předplatitelů stojí mimo jiné změna dodavatele z České pošty na soukromé distributory.

Podle posledních dostupných údajů Kanceláře ověřování nákladů tisku (ABC ČR) z letošního května se celkový denní náklad všech velkých českých deníků zastavil asi na 650 tisících, což je v porovnání s týmž měsícem minulého roku propad o 7,6 procent a jen oproti dubnu 1,2 procenta. Pultový prodej se meziročně snížil o 9,5 procent, žádnému z deníku se nepodařilo vyváznout bez ztráty. Nejvíce tratily Lidové noviny, jejichž denní průměr prodeje na stáncích letos v květnu spadl na 8 800 kusů a znamenal tak meziroční ztrátu 14,5 procent. Nejmenší odliv čtenářů mají Hospodářské noviny (ztráta 5,7 procent).

Zásadní propad je viditelný v kategorii předplatného, meziročně to znamená průměrný pokles u všech titulů o 11,5 procent. MF DNES zaregistrovala propad odběratelů o 14,3 procent, Právo o 12,6 a Deník o 11,5 procent.

Stejné je to s magazíny

Obdobná situace panuje i na trhu s časopisy. Pro zmapování reálné situace je stejně jako u deníků nezbytné sledovat především ukazatele předplatného a pultového prodeje. Vydavatelé si totiž do celkového prodaného nákladu tradičně započítávají také čísla z digitálních verzí či kusů rozdaných na veřejných místech, například na letišti či ve vlacích.

Výrazným poklesům se tak nevyhnuly ani populární tituly největšího prodejce magazínů v tuzemsku, německého Bauer Media, o jehož odkoupení jedná vydavatelství Mafra. Zatímco lifestylový Cosmopolitan v květnu 2017 pracoval s tištěným nákladem 47 400 kusů, z něhož prodal asi 21 tisíc výtisků, o rok později se náklad pohyboval už okolo 35 tisíc kusů a prodej jen lehce přes 10 tisíc. Žena a život zaznamenala za stejné roční období propad nákladu z 80 tisíc na 70 a pokles prodaných výtisků (pultový prodej + předplatné) z přibližně 43 tisíc na 31 tisíc.

Stejnou potíž řeší i další vydavatelství. Oblíbený čtrnáctideník pro děti a mládež ABC domu Czech News Center zaznamenal za stejné období pokles celkového měsíčního nákladu z 37 na asi 35,5 tisíc kusů s tím, že vloni prodal ještě 22 tisíc výtisků, letos však už jen přibližně 19 tisíc. Politický týdeník Reflex dříve prodával téměř 39 tisíc kusů za měsíc, nyní v květnu asi 35,5 (pultový prodej + předplatné).

Týdeníku Blesk pro ženy v porovnání loňského a letošního května spadl tištěný náklad z 200 na 187 tisíc výtisků a prodeje ze 112 na přibližně 102 tisíc. Čas pro hvězdy dokonce vloni svůj náklad počítal na 108,5 tisíc, zatímco ten letošní jen na 65 tisíc a prodeje mu klesly asi ze 70 tisíc na 43,5 tisíc. Časopis F.O.O.D. má letos v květnu namísto loňských 39 tisíc kusů nákladu 34 tisíc a prodaný náklad 13 tisíc místo 18 tisíc.

Změna distributora

Situace na českém papírovém trhu naplňuje prognózy studií. Výhled PwC Global Entertainment & Media Outlook na další 4 roky z června letošního roku predikuje, že výnos z prodejů novin bude nadále klesat, a to tempem 4,5 procenta ročně. Stvrzuje, že za úbytkem stojí především klesající počty předplatitelů, ale také nižší výnosy z reklam, které klesají rychlostí 2,4 procenta za rok.

„Českým specifikem je nízký význam předplatného na financování médií. Zatímco v ostatních zemích Evropy zůstanou výnosy z předplatného vyšší než výnosy z inzerce, u nás bude naopak předplatné představovat jen asi 20 procent celkových příjmů,“ cituje server MediaGuru specialistku na média a zábavní průmysl PwC ČR Olgu Řehořkovou.

Za poklesem předplatného stojí mimo jiné i nezvládnuté doručování výtisků. Od letošního ledna předplatné do schránek donáší První novinová společnost (PNS) ve spolupráci s Mediaservisem, které se jej ujaly místo České pošty. Ta za své služby požadovala od vydavatelů víc, než byli ochotni zaplatit.

Jak však upozorňuje server Mediář, nový způsob distribuce s sebou přinesl některé problémy. Zejména se jedná o nedostatečný počet doručovatelů nebo nemožnost nových zaměstnanců dostat se až ke stránkám uvnitř domů, jak to mohli pracovníci České pošty. Klienti tak především v počátku dostávali své noviny s několikadenním zpožděním nebo vůbec. PNS a Mediaservis navíc nové pracovníky pro roznášku hledají stále. Nabrat by potřebovaly ještě přibližně 500 zaměstnanců.

Čtěte také: Nový šéf České pošty má nastoupit v půlce června. Musí snížit náklady

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články