Češi Gretu neposlouchají, létají čím dál tím více. Prodej letenek vzrostl o 7 procent
Češi a létání
Oproti Švédsku, kde bylo loni odbaveno o dva miliony lidí méně než v roce 2018, Češi v loňském roce naopak létali více. Prodej letenek vzrostl oproti předchozímu roku o více než sedm procent. Největší zájem je o letenky u nízkonákladových společností. K nejoblíbenějším patřily spoje do Paříže, Londýna či Amsterdamu, roste však zájem i o exotické destinace. Podle prodejců všem letos mohou letenky zdražit, což může ovlivnit i zájem o létání.
Největší zájem o letenky byl loni zejména na jaře. Letenkový portál Letuška.cz, který provozuje společnost Asiana, zaznamenal v první polovině roku nárůst prodejů až o 14 procent. Ve druhé polovině roku byly prodeje o něco slabší. Velký zájem během jarních měsíců potvrdilo i konkurenční Student Agency. Zákazníci si totiž letenky kupují často s několikaměsíčním předstihem. Na podzim byly v kurzu naopak dražší letenky do dálkových destinací.
Růst prodejů loni neohrozilo ani nucené odstavení problémových Boeingů 737 MAX. Loňská letecká nehoda a následné uzemnění všech letounů Boeing 737 MAX krátkodobě ovlivnilo zájem o letenky. Letouny byly celosvětově odstaveny po dvou nehodách v Malajsii a Etiopii. Podle ředitelky letenkového oddělení Student Agency Věry Janičinové sice březnová nehoda v Etiopii mírně prodeje letenek ovlivnila, v celkových ročních prodejích se však problémy neprojevily.
Průměrná cena letenek se naopak loni příliš nezměnila. U Student Agency loni činila 9500 korun. Oproti roku 2010 je ovšem průměrná cena přibližně o 2000 korun nižší. Důvodem ke snižování cen je především stoupající počet linek obsluhovaných nízkonákladovými dopravci.
O tyto spoje byl velký zájem i loni, podle Student Agency se prodej těchto letenek meziročně zvýšil o osm procent, na některých linkách, například mezi Prahou a Paříží dokonce o 40 procent. „Předpokládáme, že tento trend bude pokračovat i na začátku nového desetiletí,“ podotkla Janičinová. Zájem o nízkonákladové lety potvrdil i šéf Letuška.cz Josef Trejbal, ceny více než 80 procent prodaných letenek u portálu se pohybovaly do 4000 korun. Naopak nejdražší letenka ze San Franciska do Prahy stála 450 000 korun.
V příštím roce ovšem může cenu letenek ovlivnit několik faktorů. Podle Trejbala může ke zdražení vést zejména neustávající krize s odstavením Boeingů nebo zvyšující se ekologické tlaky. „Cestujícím doporučujeme s nákupem letenek pro letošní rok neotálet,“ dodal.
Trend necestování letadlem
Češi jdou proti trendu omezení cestování letadlem, po němž volá hnutí švédského původu „flygskam“, což by se dalo přeložit jako „stud z létání“. Loni hnutí získalo proslulost a letecký průmysl začal úzce sledovat trendy v zemích jako Švédsko a Německo, kde má kampaň výraznější dopad.
Právě letiště ve Švédsku loni odbavila o čtyři procenta méně lidí, což znamená o dva miliony cestujících méně než v roce 2018. Pasažérů ubylo hlavně na vnitrostnátních linkách. „Pozorujeme souběh několika příčin, jako je daň z letecké dopravy ve Švédsku, slabá švédská koruna či umírnění obav o vývoj hospodářství, ale také debata o změnách klimatu,“ uvedl mluvčí společnosti Swedavia Robert Pletzin. Dodal, že úbytku cestujících předcházel jejich rekordní počet v roce 2018 a výrazný nárůst v předcházejících letech.
Hnutí „studu z létání“ vzniklo v roce 2017, kdy švédský zpěvák Staffan Lindberg oznámil, že se už letadly přepravovat nebude, a rozšířilo se vlivem celosvětové debaty o globálním oteplování. Švédská aktivistka Greta Thunbergová loni přeplula na jachtě Atlantik právě proto, aby se vyhnula cestě letadlem. Na cestu ze Španělska do rodného Švédska pak využila vlaky.
Vliv hnutí vzbudil i reakci leteckého průmyslu. Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) v listopadu oznámilo, že spouští kampaň, která má očistit negativní povědomí o letectví a propagovat snahy tohoto odvětví o omezení emisí uhlíku.