Range Rover Velar: vyplněná mezera

AUTOTEST

Range Rover Velar: vyplněná mezeraRange Rover Velar 10
Auto
Sdílet:

Luxusní, avantgardní a nepřehlédnutelný – takový je nový Velar, středně velké prémiové SUV, které ve Velké Británii nebudou stíhat vyrábět. Proč? Protože se přesně trefuje do současného vkusu zákazníků.

Nový Velar, jehož představení před necelým rokem předcházel velmi dlouhý vývoj, zabírá v portfoliu značek Jaguar Land Rover místo nad malým Evoquem a pod větším Range Roverem Sport, čímž vyplňuje tuto tržní mezeru. Z toho je jasné, že jde o střední SUV, stojící na rozvoru 2874 mm. Vůz sdílí hliníkovou platformu s dalším koncernovým SUV, jímž je Jaguar F-Pace. To už člověku může v segmentu připadat až moc. Každopádně platí, že díky Velaru má Land Rover nyní velmi silnou pozici ve třídách SUV, které jen tak někdo konkurovat nemůže: k Evoque, Discovery, Velar a Range Rover lze totiž připočítat ještě modely Sport. A to už je slušná síla.

Nově řešená tlačítka

Velar si jen tak s něčím nespletete – z celé smečky je nejnižší a vyniká nízkou siluetou s dlouhou kapotou a efektními LED světlomety. Velmi elegantním prvkem jsou i zapuštěné kliky, které přímo zvou do interiéru. Ten překvapí svou neotřelostí a řekněme i jistou avantgardností. Samozřejmostí je výběr luxusních materiálů včetně jemné kůže, která pokrývá velké plochy interiéru, ale skutečně převratný je koncept ovládání displejů. Digitální přístrojový štít, který zobrazuje všechny možné informace, se dá nastavovat pomocí nově řešených tlačítek na volantu s proměnou funkcí. Uznávám, že ač mi zpočátku připadaly trochu nejasné, velmi rychle jsem s nimi našel společnou řeč.

Prostřední část palubní desky tvoří dva velké barevné displeje s úhlopříčkou 10 palců, které spolupracují a jmenují se Touch Pro Duo. Ten horní naklopitelný slouží k ovládání všemožných funkcí infotainmentu, navigace, audiosystému, aplikací či telefonu, zatímco ten dolní je zajímavou novinkou, která v sobě citlivě a funkčně kombinuje manuální tlačítka a dotek. Výběrem jednoho z témat si zobrazíte jakési podmenu, u něhož lze měnit nastavení příslušných záležitostí – například funkce stálého pohonu všech kol včetně zámku diferenciálu či vypnutí elektronické stabilizace podvozku nebo masážní funkce sedadel či proudění vzduchu klimatizace/topení. U funkcí, které používáme často (tedy ovládání hlasitosti či nastavení teploty) zůstávají krásně zpracovaná mechanická otočná kolečka. Celý futuristický systém funguje nečekaně přívětivě, a kdyby byl jen o malinko rychlejší, těžko bych mu něco vytýkal.

Mezi standardní bezpečnostní systémy patří autonomní nouzové brzdění (AEB), schopné zabrzdit v rychlostech od 5 do 80 km/h, dále pak systém upozorňující na opuštění jízdního pruhu, přední parkovací senzory a tempomat s omezovačem rychlosti, který bezpečně udrží vzdálenost za vpředu jedoucím vozem. V rámci paketů Driver, Driver Pro a Park a Park Pro lze získat další pomocníky v oblasti pasivní bezpečnosti. S paketem Drive Pro dostanete nejen asistenta bdělosti řidiče, systém sledování slepého úhlu a rozpoznávání dopravních značek, ale i asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu (LKA), vylepšený asistent sledování slepého úhlu a adaptivní tempomat.

Hliníkový podvozek

Řidič i spolujezdec jsou obklopeni haldami elegantně poskládaných kvalitních materiálů, což ale nebrání dobrému přehledu o masivní karoserii. Ačkoliv se Velar chlubí velkým vnitřním prostorem, cestující na zadních sedadlech nemají přebytek místa pro nohy. Zato jsou hýčkáni podobně jako ti vpředu. Z hlediska zavazadlového prostoru nemá Velar problém a se základní hodnotou 673 litrů patří na vrchol třídy. Když sklopíte druhou řadu sedadel (dělená v poměru 40:20:40), získáte až 1731 litrů (délka 1795 mm, šířka 1247 mm). Mám vyzkoušeno, že do Velaru se vejde skutečně hodně a podlaha kufru je téměř rovná.

Hliníkový podvozek tvoří vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvková náprava. V případě testovaného modelu pomáhalo nastavitelným tlumičům vzduchové odpružení, umožňující zvýšení světlé výšky až na velmi slušných 251 mm. Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem EPAS s variabilním převodem odpovídá této třídě – umožňuje snadné manévrování, ale přílišnou přesnost či cit v něm čekat nelze.

V nabídce jsou čtyř- a šestiválcové motory, všechny přeplňované. Já vyzkoušel silnější verzi dvoulitrového turbodieselu s výkonem 240 koní a točivým momentem 500 Nm. Zrychlení na stovku mu při nemalé hmotnosti téměř dvě tuny zabere 7,3 s a je dostatečný, jenže po delším soužití jsem rychle zatoužil po šestiválci. Naftový třílitr považuji za nejvhodnější motorizaci, protože nabídne sebevědomější projev a nespotřebuje výrazně víc. S dvoulitrovým Velarem jsem jezdil za 7,5 l až 10,5 litrů nafty na 100 km. Jednotku považuji za průměrnou z hlediska chuti do otáček, chválím příkladné odhlučnění. Všechny motory jsou standardně spojené s osmistupňovým automatem, jemuž není co vytknout – řadí hladce a plynule a je výborně sladěn s celým pohonem.

Do opery i do bahna

Stálá čtyřkolka využívá systém Terrain Response 2 a na přání je vybavena samosvorným diferenciálem zadní nápravy. I když to nevypadá, Velar zvládne v terénu skutečně hodně, limitem jsou většinou použité pneumatiky. Chytrý pohon všech kol je možné nastavit v řadě různých disciplín a dle nejrůznějších povrchů a nestane se, že by vás zklamal. Velar patří do rodiny Range Roverů právem – pohodlně vás odveze do opery a přitom se nezalekne bahnitého lomu. Pro doplnění uvedu několik čísel: brodivost 650 mm, nájezdový úhel 28,89°, přechodový úhel 23,5° a sjezdový 29,50°. Vůz utáhne přívěs o hmotnosti 2500 kg.

Z hlediska jízdních vlastností je překvapivé, že Velar i přes použití 21palcových disků kol (v nabídce jsou i 22palcové) vyniká velmi slušnou úrovní jízdního komfortu. Sedadla jsou pohodlná a boční vedení v zatáčce nenabídnou, ale vzhledem k tomu, že rychlé změny směru nejsou doménou vozu a před zatáčkou raději podvědomě zpomalíte účinnou brzdnou soustavou, asi to zase tak moc nevadí. Při řízení jsou z Velaru cítit geny Range Roverů a jejich typicky příjemný jízdní projev.

Základní cena benzinové verze činí slušných 1 559 569 Kč, silnější naftový čtyřválec dostanete ve výbavě S za 1 873 322 Kč. Tím ale „zábava“ teprve začíná. Výbav je několik a příplatků je mnoho, takže se může stát, že si nakonfigurujete krásné auto a z výsledné ceny se vám zatočí hlava. Není totiž problém překročit základní cenu o více než milion korun, takže s tím vybíráním toho, co skutečně „potřebujete“, opatrně…

Plusy

Luxusní interiér, pohon, schopnosti, kufr

Minusy

Mnoho příplatkových prvků

Verdikt

O tom, že Velar bude mít prodejní úspěch, nepochybuji od prvního setkání. Vypadá skvěle, a jakmile vás objeme luxusní interiér, budete chyceni v pasti. Je to skutečně krásně udělané auto, které udělá show, kdekoliv se ukážete a přitom se nezalekne ani středního terénu, ačkoliv na to nevypadá. Na silnici je možná trochu těžkopádnější a na rozdíl od příbuzného F-Pace stimuluje spíš pohodovou jízdu bez ambicí na radostný průjezd zatáčkou, ale vůbec to nevadí. Naopak se to možná hodí k jeho charakteru. Osobně bych si ale pod kapotu nechal namontovat důstojnější šestiválec. Proč? Protože když už, tak už…

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články