Audi Q5: Střední proud ve třídě SUV
Audi Q5 prošlo drobným faceliftem, který nenásilně oživil vzhled exteriéru a trochu posílil motory. Vyzkoušeli jsme klasickou kombinaci středně velkého SUV s motorem TDI a pohonem všech kol quattro.
Z hlediska vnějších změn musíte verze před a po faceliftu nejlépe postavit vedle sebe, abyste si odlišností všimli. Ostře řezaná karoserie vypadá stále přitažlivě, novinka se změnila jen střídmě v duchu udržení kroku s prémiovou konkurencí, nikoli snahou nějakým způsobem se vymezit. A to je dobře, auto manželek úspěšných obchodníků nemá být zbytečně vyzývavé.
Testovaný model 40 TDI byl vybaven etalonem celého koncernu VW – motorem 2.0 TDI, který v rámci modernizace posílil na velmi slušných 150 kW (204 k) a nabízí také 400 Nm točivého momentu. Při hmotnosti kolem 1,8 tuny (s výbavou skoro o metrák víc) to znamená schopnost pokořit stovku za 7,6 s a maximální rychlost 222 km/h. Motor je pocitově snad ještě tišší než dřív. Ochotně se vytáčí, vůbec neruší posádku a předvádí očekávatelné výkony. Pokud po něm chcete trochu dravosti, je dobré přepnout do režimu Dynamic. Dynamika je pro běžné potřeby dostatečná, ale nijak dechberoucí. Zato spotřeba kolem 6,5 l / 100 km v zimních podmínkách je příjemná. Jistého vylepšení doznala i převodovka DSG, která řadí plynule a logicky a dokonce už tolik neváhá při rozjezdech z místa. Stačí se trochu „naučit“ její chování a Q5 je schopné velmi hladkého pohybu (zřejmě přispívá i 48V mildhybridní systém).
Q5 se řídí velmi sebejistě. Pokročilý podvozek je naladěn v souladu s očekáváním a umí nečekaně dobře odfiltrovat nerovnosti. I přes použití 20palcových kol efektně vyplňujících podběhy se do interiéru při jízdě po rozbitém povrchu neozývají žádné rázy či hluk. Vydat se lze i mimo zpevněné cesty, kde se předvádí schopné quattro. Zatímco při běžné jízdě umí za pomoci mezinápravové vícelamelové spojky odpojit pohon zadních kol (a taktéž poloosy od diferenciálu), v případě ztráty přilnavosti během milisekund celý systém opět zapojí. Celek funguje hladce a posádka změny vůbec nezaznamená – a prostě projede. Při dynamičtější jízdě po silnici pracuje pohon všech kol s vektorováním točivého momentu mezi jednotlivými koly, což přispívá k větší ochotě zatáčet. Nedotáčivost určená motorem uloženým podélně před přední nápravou je výrazně omezena, a pokud její hranici přece jen překročíte, stačí ubrat plyn a elektronika pomůže. Jízdní vlastnosti jsou velmi nezáludné a čitelné.
Pod přitažlivým kabátem se skrývá příjemně klasický interiér Audi. Materiály jsou povětšinou spíš průměrné, ale vkusné a vhodně zvolené. Interiér Q5 za poslední roky prakticky nezestárl a ani modernizace se nedotkla toho podstatného – jasně označených tlačítek, jimiž se ovládá klimatizace a ostatní funkce (např. start/stop či možnost vypnout ESP). Díky tomu je koncept ovládání intuitivní, ovladače na volantu bez haptické odezvy s jasnou aretací ničím neotravují a například systém držení v pruzích stačilo vypnout jednou. Celek dotváří volant s dobrým tvarem a posedem, dobře tvarovaná sedadla a slušně využitelný prostor. Vzadu se sedí pohodlně, kufr nabízí 550 až 1550 litrů prostoru (s téměř rovnou podlahou) a s minimální šířkou 103 cm je pro víceúčelové využití velmi vhodný.
Druhá generace Audi Q5 se vyrábí v Mexiku a u nás se prodává s řadou naftových, benzinových a brzy také hybridních pohonných ústrojí. Upřímně, naftový motor TDI je pro Q5 a bude jistě i nejprodávanější. Kdo si víc potrpí na sílu a pružnost, určitě sáhne po třílitrovém V6 (od 1 570 900 Kč), většině ovšem postačí kultivovaný dvoulitr (od 1 348 900 Kč). Atraktivní cenovku ovšem dokáže výrazně navýšit dlouhý seznam příplatkových prvků – v našem případě zhruba na dva miliony Kč.
Audi Q5 funguje celé dobře, jen mu trochu chybí vlastní charakter a osobnost. Pracuje dobře, ale nadšení z něj netryská. A také by mohlo mít trochu lepší základní výbavu a kratší seznam příplatků.
Plusy: Podvozek, interiér, hospodárný motor.
Minusy: Chudší základní výbava, množství příplatků.