Nic se privatizovat nebude. Babiš odmítá privatizaci ČD Cargo
Privatizace podniku
Premiér Andrej Babiš (ANO) odmítá privatizaci ČD Cargo. Babiš sice na středeční tiskové konferenci novinářům řekl, že nejprve chce vidět analýzu práce ČD Cargo v posledních letech a další strategii podniku, brzy se však na twitterovém účtu předsedy vlády objevilo, že privatizace ČD Cargo se nepřipravuje. Proti privatizaci jsou vládní partneři ANO – sociální demokraté – a komunisté, kteří menšinový kabinet podporují ve Sněmovně.
Babiš se na středeční tiskové konferenci neurčitě vyjádřil k návrhu ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) ohledně možné privatizace ČD Cargo. Ťok chtěl prosadit prodej minoritního podílu v nákladním železničním dopravci. Stát by i po privatizaci zůstal většinovým vlastníkem podniku. Případnou privatizaci Ťok chtěl projednat ve vládní koalici.
Privatizaci však později rezolutně odmítl předseda vlády. „Jak jsem uvedl na tiskovce po vládě: žádná privatizace ČD Cargo, ani částečná, není v plánu. Ani jiných firem. NIC SE PRIVATIZOVAT NEBUDE.“
Jak jsem uvedl na tiskovce po vládě: žádná privatizace ČD Cargo, ani částečná, není v plánu. Ani jiných firem. NIC SE PRIVATIZOVAT NEBUDE.
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) 31. října 2018
Ve vládním programu stojí, že kabinet nepřipustí privatizaci veřejných služeb ani podniků se státní účastí. Dopravce ČD Cargo je dceřinou společností státních Českých drah. „ČD Cargo se pohybuje na plně konkurenčním trhu. Příliv soukromých peněz má pomoct k dalším investicím, které potřebuje. A to třeba do nových lokomotiv nebo vagonů,“ citovaly minulý pátek ministra Ťoka Lidové noviny.
O podobě privatizace a velikosti prodávaného podílu by měly podle ministerstva rozhodovat představenstvo a dozorčí rada mateřských Českých drah v příštím roce. Prodej se prý měl uskutečnit prostřednictvím nabídky akcií firmy na burze.
Podle ČSSD by privatizace šla proti vládnímu programu. Předseda ČSSD Jan Hamáček to označil za chybu, podle něj Ťok postupuje proti vládnímu programu.
Babiš zdůraznil, že i organizace vedené státem mohou hospodařit s dobrým výsledkem. Od Ťoka si vyžádal analýzu fungování podniku a výhled hospodaření na příští léta.
Nákladní doprava je nejvýdělečnějším oborem skupiny ČD. Společnost ČD Cargo v pololetí vykázala zisk 350 milionů korun.