Donald Trump za své zvolení vděčí Facebooku, uvedl viceprezident firmy

Trumpova kampaň

Donald Trump za své zvolení vděčí Facebooku, uvedl viceprezident firmyNové
Donald Trump Foto:

Foto: Shutterstock

1
Svět
Echo24
Sdílet:

Facebook je zodpovědný za zvolení Donalda Trumpa prezidentem Spojených států, avšak rozhodujícím faktorem nebyly ani ruské dezinformace ani role kontroverzní poradenské společnosti Cambridge Analytica (CA). Myslí si to dlouholetý vysoce postavený manažer Facebooku Andrew Bosworth. V nedávném sdělení určeném svým kolegům napsal, že Trump měl zkrátka nejlepší digitální kampaň. Facebook by podle něj měl odolat pokušení zasahovat do politického boje.

„Byl Facebook zodpovědný za zvolení Donalda Trumpa?“ ptá se Bosworth ve své novoroční úvaze, o níž nejdříve v úterý informoval deník The New York Times (NYT) a kterou následně autor sám zveřejnil. „Odpověď podle mě zní ano, ale nikoli z důvodů, co si lidé myslí. Nezvolili ho díky Rusku nebo dezinformacím nebo Cambridge Analytica. Zvolili ho, protože měl jasně nejlepší kampaň digitálních reklam, jakou jsem kdy viděl,“ pokračoval muž, který v době posledních prezidentských voleb v USA vedl reklamní divizi největší sociální sítě světa.

Analytická firma CA se přitom v roce 2016 na Trumpově kampani přímo podílela, Bosworth ale podobně jako řada komentátorů považuje její tvrzení o vlastní efektivitě za přehnaná. „Byli to prodavači zázračné mastičky. Nástroje, které používali, nefungovaly, a měřítko, ve kterém je nasazovali, nedávalo smysl. Všechno, co o sobě tvrdili, jsou žvásty,“ napsal viceprezident Facebooku o již zaniklé firmě. Její krach odstartovala na jaře 2018 zjištění, že využívala nečestně získaná data o desítkách milionů facebookových uživatelů.

Bosworth se ve svém textu nadepsaném „Myšlenky pro 2020“ ohlíží za několika kauzami z posledních let a snaží se z nich vyvozovat závěry pro budoucnost platformy, kterou pomáhá řídit. Zprávy médií o Facebooku jsou podle něj často v mnoha ohledech nepřesné, to prý ale neznamená, že by společnost měla zpětnou vazbu plošně zatracovat.

„Já si odnáším to, že jsme jednali pozdě ohledně zabezpečení dat, dezinformací a cizího vměšování. Nesmíme zaostat co se týče polarizace (uživatelů) a transparentnosti algoritmů,“ napsal. Kritizoval také dřívější politiku firmy, která umožnila CA zneužít osobní údaje, i následné kroky v této věci. Pozornost ze strany médií prý byla zasloužená, byť „pomýlená“.

Bosworth pak přidává svůj pohled i na současnou polemiku kolem pravidel politické reklamy na facebooku. Jakožto „věrný liberál“ by prý nejradši použil všechny dostupné „páky“ a zabránil opakování výsledku prezidentských voleb z roku 2016. To by ale podle něj byla chyba.

„Ačkoli je lákavé použít nástroje, které máme k dispozici, ke změně výsledku, jsem přesvědčen, že to nikdy nesmíme udělat, nebo se staneme tím, čeho se obáváme,“ míní Bosworth. „Jestliže omezíme to, k jakým informacím mají lidé přístup a co mohou říkat, pak nemáme žádnou demokracii,“ dodal.

Desítky jeho kolegů ale podle NYT vůči jeho závěrům v následné interní debatě vyjadřovali výhrady, přičemž údajně psali, že Facebook by měl politikům měřit stejným metrem jako ostatním uživatelům. Veřejně pak Bosworthovy úvahy zpochybnil bývalý šéf bezpečnosti Facebooku Alex Stamos. „Myslím si, že omezení cílení u politických reklam je z dlouhodobého hlediska neutrální a spravedlivé… To samé platí pro striktně definované standardy pro falešná tvrzení o oponentech. Nic z toho není útokem na Trumpa,“ napsal na twitteru.

Čtěte také: Facebook hodlá mazat videa s „deepfake“, jiná manipulace však nevadí

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články