Je čas investovat do metaverse?

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Je čas investovat do metaverse?
Ilustrační snímek. Foto: Deposisphotos
1
INZERCE
Sdílet:

Už je to několik týdnů, co svět zachvátila horečka metaversu. Pojem metaverse se dostal mezi nejvyhledávanější na Googlu. Jak je zřejmé, zájem a pozornost lidí znamená potenciál k realizaci zisků. Navíc se jedná o novinku. Dlouho se mluví o tom, že technologický sektor přešlapuje na místě a chybí zbrusu nová technologie, která by dodala celému odvětví dynamiku a směr. Tím novým impulsem by měl být právě metaverse. Jenomže nic není bez rizika, protože se za chvíli může ukázat, že šlo pouze o nafouklou bublinu.

Co je to metaverse?

Abychom byli schopni odpovědět na otázku, jak do něj investovat, musíme si nejdříve ujasnit, co vlastně metaverse je a jak vznikl. Definice říká, jde o soubor virtuálních světů připojených k internetu, které jsou vnímány v rozšířené realitě (3D). Z toho vyplývá, že metaverse má co do činění s internetem a virtuální realitou. Navíc neexistuje metaverse jako jedna síť, ale je jich v podstatě nekonečné množství. Což může být výhoda a slabina zároveň.

Metaverse tak nabízí další rozvoj technologií a sociálních sítí k vytvoření opravdového paralelního světa, kde budeme moci žít druhý život, nakupovat, podnikat, učit se, chodit k lékaři, poznávat nové lidi. Výčet možností je prakticky neomezený a minimálně stejný jako ten, co nám nabízí realita, avšak metaverse bude virtuální. Vaše postava nebude závislá na vašich skutečných vlastnostech, ale bude výsledkem přání a tužeb. Plnění přání, i těch virtuálních, je motorem kapitalismu. Investoři tak mají důvod, proč se o metaverse zajímat.

Proč najednou tento zájem?

To je taktéž velmi dobrá otázka, protože virtuální helmy ve velice dobré kvalitě již existují velmi dlouho. Možnost žít druhý život (Second Life) byl názvem hry, která dávala svým hráčům možnost být někým jiným než ve skutečnosti. Podněty pro vznik metaversu už tu byly dlouho. První faktor, který můžeme označit za příčinu rostoucího zájmu o něj, je masovější rozšíření kryptoměn. Díky rozvoji a dostupnosti technologií blockchainu je problém měny a placení v metaversu vyřešený. Objevení a rozšíření NFT následně umožnilo velmi rychle integrovat do nových světů ojedinělost a vzácnost předmětů. V neposlední řadě stoupá i prodej virtuálních helem. V roce 2018 se jich prodalo 22 milionů, letos by už mělo jít o 121 milionů prodaných kusů. Tento technologický koktejl udělal z metaverse místo, kde zmíněné technologie nacházejí mohutné využití. Ale pouze tyto podmínky nemůžou zájem o metaverse vysvětlit.

Druhý faktorem byla změna názvu největší sociální sítě Facebook na Meta. Měnit tak zavedenou značku jako Facebook, kterou znají v podstatě všichni, je něco, co se nedělá bezdůvodně, ale jde o promyšlený krok. Zde ponecháme stranou úvahy o tom, že se Facebook chce distancovat od problémů s cenzurou na svých sociálních sítích. Změna jména naznačuje ambici učinit ze sociálních sítí opravdový virtuální svět. Meta hodlá najmout přes 10 000 technologů, kteří se mají podílet na jeho budování. Společnost je tak připravena do metaversu investovat miliardy dolarů. ¨

Jak všichni vědí, v Meta by se do tohoto plánu nepouštěli, kdyby v něm jejich analytici neviděli velkou příležitost ke zbohatnutí. Prozatím se však neví, jaké přesné plány společnost má. Bude chtít vytvořit svůj vlastní metaverse, anebo propojovat a kupovat ostatní? Zde je právě slabina celého metaversu. Přesně se neví, jak bude vypadat jeho finální podoba a zda bude jeden nebo více. Jasné však je, že současný internetový svět k němu směřuje, pouze se neví, kdy přesně ho dosáhne.

Existující modely

To, jak by mohl vypadat metaverse od společnosti Meta, napoví již současné systémy. Nejvíce rozšířený metaverse se jmenuje Decentraland. Svým uživatelům nabízí 90 601 parcel k nákupu s příslibem možného budoucího pronajímání, má svou vlastní kryptoměnu MANA, která funguje na Ethereum blockchainu. Metaverse Decentraland umožňuje samozřejmě různé originální předměty založené na NFT.

Veřejnosti je otevřený od roku 2020. Velký boom zažil především nákup parcel, během testování betaverze stály okolo 20 dolarů. Loni médii proběhla zpráva, že jedna parcela dosáhla prodejní částky 2 milionů dolarů. Tak rekordní zhodnocení láká všechny spekulanty světa. Druhým známým metaversem je The Sandbox, který nabízí prakticky totožné funkce jako Decentraland, nachází se však zatím ve fázi testování. Problém u těchto metaversů ovšem je, že jejich uživatelů je v porovnání s uživateli sociálních sítí jen malý zlomek.

Kam tedy investovat?

Jelikož je celé odvětví v plenkách a není vůbec jasné, kam se posune, měl by se investor vyhnout vkládání peněz do konkrétních platforem nebo riskovat, že zbohatne používáním či hraním v metaversu. Nejriskantnější tedy je koupit si v něm terén nebo předměty. I přes lákadlo rychlého zbohatnutí jde o nesmírně riskantní investici, protože zatím není jasné, jak to s daný metaversem dopadne. Daleko výhodnější je investovat nepřímo.

Méně riskantní, i když pořád spekulativní, je nákup kryptoměn používaných v metaversu, jako jsou Mana, Sand nebo Axie Infinity. Jedná se o investici, která může využívat obecné nálady trhu s kryptoměnami. Pokud se navíc daný metaverse rozvine a získá tisíce nových uživatelů, zájem o používanou kryptoměnu poroste exponenciálně.

Ovšem nejjistější (nakolik jen mohou být investice jisté) je nákup akcií firem, které se celou problematikou zabývají. Tyto společnosti sice ještě nemají metaverse jako prioritu, ale už nyní masivně investují do jeho rozvoje. Jedná se obrovské firmy, které dokáží využít svého postavení na trhu a zajistit si v metaversu dobrou startovní pozici. Jedná se především o již zmiňovanou Metu, ale mezi velké investory patří i Microsoft, Nvidia a Amazon. Nespornou výhodou investování do těchto akcií je, že pokud se ukáže, že celý metaverse je jen spekulativní bublina, zůstanou nám v rukách akcie firem, které mají i jiné zdroje příjmů než metaverse. Diverzifikace zájmů uvnitř firmy je vždy dobrou pojistkou pro případné investory.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články