Nápad na vyšší daně pro starší auta je tu. Tlačí ho Prouza i prodejci ojetin
Trh s ojetinami
Na deset let a více stará auta by mohla nově dopadnou tvrdší daň z převodu. Nápad padl na semináři ve sněmovně, který uspořádal poslanec hnutí ANO Martin Kolovratník. Důvodem pro zavedení vyšší daně má být regulace na trhu s ojetými a dovezenými auty, kterých se v minulém roce prodalo na 765 tisíc. S nápadem souhlasí šéfové odborných asociací. Návrh však nemá zatím podporu u státu a ministerstvo životního prostředí s ním nesouhlasí.
Sněmovní seminář se věnoval tématům o ochraně spotřebitelů, kdy se u ojetých aut často majitelé setkávají se zásadním nedostatky. Jako příklad uvedl předseda podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník stáčení tachometrů, podvody s DPH, zatajování servisní historie a havárie nebo pozměňování identity vozu při dovozech ze zahraničí. Podle něj navíc velká část splňuje zastaralé emisní normy, protože na českém trhu se stáří aut za první pololetí letošního roku navýšilo na 14,82 let.
S návrhem regulovat trh s ojetými automobily, jehož hodnota v minulém roce dosáhla 174 miliard korun, přišel prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. „V minulosti již zavedené opatření v podobě emisních poplatků na nejstarší vozy vedlo k radikálnímu snížení jejich dovozu. Kupující jednoduše začali preferovat koupi novějších a čistších vozů. Stát by měl v této politice pokračovat,“ tvrdí někdejší tajemník pro EU v Sobotkově vládě Tomáš Prouza.
Zdanění by se tak týkalo převodu aut, které spadají do emisní normy Euro 3 a Euro 4. Do první kategorie spadají auta homologovaná v roce 2000 až 2005 a do druhé 2005 až 2009. Majitelé starších aut by tak museli státu zaplatit na dani 10 tisíc, respektive 5 tisíc korun při převodu.
Současně by však došlo k navýšení poplatku za Euro 0 na 25 tisíc korun, Euro 1 na 20 tisíc a Euro 2 na 15 tisíc korun. „Přestože naše asociace zastupuje obchod ojetých automobilů, myslíme si, že by bylo vhodné, aby stát svými regulačními nástroji dlouhodobě motivoval k tomu, aby se český vozový park z dnešních 15 let průměrného stáří o pár let omladil. V této souvislosti neřešíme ani tak výši konkrétních poplatků, ale zejména samotný regulační princip. Jinými slovy vozme do ČR jakákoli ojetá auta, nicméně preferujme ty, která jsou bezpečná,“ řekl pro Echo24 předseda Asociace obchodu s ojetými automobily Jiří Grund.
Podle něj je v zahraničí běžné, že se s regulacemi tohoto typu pracuje daleko více. „Čím novější máte emisní Euro třídu, tím méně třeba platíte silniční daň. Pokud stát s emisními normami nepracuje motivačně, postrádá pak jejich zavádění smysl,“ dodal Grund. Se zavedením daně souhlasí i předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. „Pokud by rozšíření emisních poplatků na vozy Euro 3 a Euro 4 vedlo k poklesu jejich dovozu, jsme jednoznačně pro. Uvědomme si, že se jedná o automobily ve stáří od deseti do téměř dvaceti let. To určitě nejsou vozy, které by tuzemskému trhu ojetin mohly nějak pozitivně přispět,“ řekl pro Echo24 šéf sdružení Zbyněk Veselý.
Nápad však odmítá ministerstvo životního prostředí, pod které plnění emisních limitů spadá. „Žádný takový návrh ministerstvo nepřipravuje a ani ho nepodporuje,“ řekl pro Echo24 mluvčí ministerstva Ondřej Charvát. S diskuzí okolo možné regulace trhu však souhlasí ministerstvo dopravy. „Dopad na trh s ojetými vozy by patrně nastal, avšak ministerstvo dopravy není ani orgánem, který by byl spojen s obchodními principy. Legislativa v gesci ministerstva dopravy pouze upravuje vlastní proces registrace, v rámci kterého je zaplacení vyžadováno, nikoliv podmínky a pravidla pro výběr, včetně výšky poplatku. Kontinuální veřejnou, politickou i odbornou diskusi na téma omlazení vozového parku považujeme za užitečnou,“ řekl deníku Echo24 František Jemelka.
Návrh se tak může do sněmovny dostat, pokud ho navrhne skupina poslanců. Dalším způsobem může být vložení pozměňovacího návrh do již projednávaného zákona o vybraných výrobcích s ukončenou živností, kterou probere vláda.