Ministři se střídali u Schillerové. Nabízeli, kde ušetřit
nucené šetření
Ekonomický růst již dosahuje svých limitů a vláda, která zatím peníze spíše rozdávala a zároveň nebezpečně navyšovala mandatorní výdaje, se musí naučit šetřit. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) přesto na jednáních o rozpočtu na příští rok zdůraznila, že prioritou zůstávají investice a závazky vlády, jako je například zvyšování platů učitelům. Vládní kolegové z ČSSD by zase rádi zvýšili důchody o dalších 900 korun. Schillerová ve středu jednala s jednotlivými ministry o možnostech, kde ve svých rezortech nalézt úspory.
Schillerová již v únoru vyzvala ministry při debatě o rozpočtu na příští rok, kdy stát počítá s nižším tempem růstu než dosud, k hledání úspor a navrhla snížit počet státních zaměstnanců o deset procent. Zároveň přišla i s návrhem snížit výdaje o 25 miliard korun.
Třebaže ministryně financí nutí ministry k šetření, investicí by se to podle ní nemělo dotknout. „Zdůraznila jsem, že prioritou zůstávají investice. Nesmí se stát, aby investice klesly. Je důležité pokračovat ve výstavbě dálnic a infrastruktury. Ráda bych, aby více dostalo ministerstvo obrany, kde plníme své alianční závazky, a i ministerstvo dopravy, aby pokračovala výstavba dálnic. Určitě se bavíme o školství, kde dokončujeme reformu, slíbili jsme navýšení platů učitelů,“ uvedla Schillerová.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) navrhl při jednání s šéfkou financí Alenou Schillerovou o rozpočtu na příští rok snížení personálních a provozních nákladů ministerstva o sedm až deset procent. Naopak peníze na investice podle něj zůstanou. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) by měl příští rok dostat minimálně stejně peněz jako letos, řekl Ťok novinářům po schůzce se Schillerovou.
V minulosti se přitom ministerstvo obávalo, že se nucené škrty dotknou i dokončení rozestavěných projektů. "Musíme si nyní zanalyzovat, jak výpadek příjmů dopadne na dotace v železniční dopravě, ale také jak ohrozí přípravu nových investic či dokončení rozestavěných projektů,“ uvedla již před časem pro Echo24 za ministerstvo dopravy Lenka Rezková.
Ťok také počítá se zachováním slev na jízdném pro studenty a důchodce. „My s tím počítáme. Nemyslím si, abychom po půl roce fungování začali mluvit o tom, že je budeme rušit. Podle mě zatím slevy smysl dávají,“ uvedl.
Učitelů se škrty nedotknou, říká Plaga
Ministr školství Robert Plaga (ANO) je schopen najít v rozpočtu na příští rok sedm až deset procent personálních úspor, a to v místech na ministerstvu a v podřízených organizacích. Učitelů se škrty nedotknou, zdůraznil po schůzce s ministryní financí Alenou Schillerovou. Vláda podle něj chce dodržet slib, že učitelé budou v roce 2021 mít průměrný plat 45 000 korun.
Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch slíbil ministryni financí Aleně Schillerové (oba za ANO) škrtat v platech na úřadě i jeho provozu osm, respektive deset procent. Rozpočet sníží i o 150 milionů korun na investice. Jde podle něj o projekty oprav ve skluzu, na které by se nepodařilo rozpočet vyčerpat. „Nyní máme rozpočet na investice kolem 1,1 miliardy korun. Snižuje se na 980 milionů korun, není to nijak zásadní problém, těch 150 milionů nejsme schopni vyčerpat,“ uvedl po dnešní schůzce s ministryní. Dodal, že jsou to opravy ve fakultních nemocnicích v Brně a Olomouci.
Na @ZdravkoOnline šetříme. Škrtnutím 54 volných míst jsme již ušetřili téměř 46 milionů Kč. V oblasti IT jsme našli úsporu přes 35 milionů Kč. A to je pouze rok 2018. Celkové úspory za IT do roku 2022 odhadujeme až na 250 milionů Kč.👍
— Adam Vojtěch (@adamvojtechano) 11. března 2019
Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová v rámci jednání s ministryní financí Alenou Schillerovou (obě za ANO) o rozpočtu přišla s návrhem snížit provozní výdaje úřadu na příští rok zhruba o deset procent, tedy o 400 až 500 milionů korun. Novinářům to po jednání řekla Dostálová. Dodala, že s jednáním je spokojená, protože případné úspory se nedotknou investic. Ty považuje za prioritu.
Ministerstvo průmyslu a obchodu je schopné uspořit v rozpočtu na příští rok miliardu korun.Výdaje úřadu jsou přitom zatím naplánované na 38,4 miliardy korun. Ministerstvo o tom informovalo v tiskové zprávě. Ministerstvo životního prostředí v roce 2020 škrtne zhruba deset procent provozních nákladů, tedy přibližně 80 milionů korun.
Vláda měla škrtat již dávno, říká opozice
Způsob fiskální politiky vlády kritizuje opozice „Škrty ale nebudou více promyšlené, protože bude potřeba ušetřit hned a rychle. Lepší by bylo, kdyby vláda v době, kdy se ekonomice dařilo nejvíce, promýšlela, kde ušetřit. Čeká nás takzvaná doba škrtů. Všem je jasné, že vládu nejvíce tíží výdaje na zdravotnictví a výdaje na penze a tam se vláda nepohnula ani o milimetr,“ uvedl již dříve pro Echo24 Jan Skopeček (ODS).
Bývalý ministr financí Miroslav Kalousek zase upozornil na nebezpečné navyšování mandatorních výdajů, které lze změnit jedině legislativou. „Mandatorní výdaje se dají škrtat jedině tak, že se změní legislativa. To je o reformách penzijního systému, zdravotního systému, sociálního systému. To je to, co ta vláda měla dělat, dokonce to slibovala, ale neudělala nic,“ řekl již dříve Kalousek pro Echo24.