V Connecticutu zavádí na školách povinnou výuku „boje s klimatem“
ZMĚNA KLIMATU V AMERICE
V americkém Connecticutu se na státních školách zavádí povinná výuka o změně klimatu. Povinné vzdělávání o klimatu zaručuje, že se tato výuka nestane „obětí rozpočtových škrtů“ nebo aktuálnímu politickému nastavení, které může tvrdit, že změna klimatu je podvod. Nový zákon vyžaduje po každém školním obvodu, aby vyučoval o změnách klimatu podle standartů Next Generation Science Standards, informuje odborný server The Planetary Press. Connecticut je prvním americkým státem, který zavádí povinnou výuku o tzv. boji s klimatem.
Connecticutské veřejné školy musí od července 2023 začlenit do svých běžných přírodovědných osnov přednášky o změně klimatu, kterou podle těchto tvrzení způsobuje člověk. Žáci by tak měli získat představu o lidském vlivu a činnosti na změnu klimatu, ale také na to, jak může měnící se klima nepříznivě ovlivnit lidstvo. Kromě toho by vyučující měli také informovat žáky o možném řešení klimatických změn s důrazem na jejich spolehlivost, náklady a sociálně-ekologické dopady.
„Školy v Connecticutu začnou učit o změně klimatu jako jeden z prvních států ve Spojených státech,“ podotkl šéf vzdělávacího institutu Qatar Foundation Francisco Marmolejo.
Schools in Connecticut will start teaching about #ClimateChange. One of the first states in USA.
— Francisco Marmolejo (@fmarmole) September 23, 2022
A national survey of science teachers found that most middle school & high school teachers teach about climate change just 1 to 2 hours per academic year. https://t.co/5sdNoVZ1IG pic.twitter.com/SWh7qgxcLt
„Nauka o klimatu je společně s uměním a kulturou jednou z prvních věcí, které jsou upozaděny a jdou stranou, pokud jsou rozpočty napjaté,“ prohlásila místopředsedkyně výboru pro životní prostředí Generálního shromáždění státu Connecticut Christine Palmová. „Mnoho žáků nižších a chudších tříd se o změně klimatu vůbec neučí, což je opravdu paradox, protože barevní lidé a lidé z měst jsou změnou klimatu postiženi nejvíce,“ tvrdí Palmová. O prosazení zákona se Palmová snažila od roku 2018, poznamenává web The Planetary Press.
„Pro mě to byla otázka environmentální spravedlnosti,“ řekla Palmová pro deník The Connecticut Mirror a podotkla, že se o změně klimatu na školách „vyučuje nedostatečně“. Výuka dětí ve Spojených státech o změně klimatu má silnou podporu, ale navzdory tomu jsou učební osnovy mnohdy nekvalitní a nedostatečné. Celostátní průzkum v Connecticutu uvádí, že většina středoškolských učitelů věnuje výuce o klimatu pouze jednu až dvě hodiny, přičemž až 30 procent vyučujících se tématu věnuje méně než hodinu.
Lawmakers in Connecticut are making sure that awareness about climate change starts young.
— Pattrn (@pattrn) September 20, 2022
A new law will require schools to teach the topic as part of the science curriculum. pic.twitter.com/CEY1a6puvP
Přesto, že ve svých učebních plánech má výuku o změně klimatu až 90 procent connecticutských škol, tak teprve povinné vzdělávání zaručí tématu dostatečnou péči: nebude muset čelit rozpočtovým škrtům ani současné politické garnituře, která může k tématu přistupovat skepticky, domnívají se aktivisté, kteří "boj s klimatem" ve školách prosazují.
„Zákonodárci v Connecticutu se starají o to, aby povědomí o změně klimatu začalo už v mládí,“ dodala k tomu organizace pro ochranu přírody a klimatu Pattrn.