Porsche Cayenne S: Je to nejlepší SUV?

Porsche Cayenne S

Porsche Cayenne S: Je to nejlepší SUV?AUTOTEST 15
Auto
Sdílet:

Porsche Cayenne je model, který se velkou měrou přičinil k záchraně značky. Od představení první generace uplynulo už 16 let, která jsou znát ve všech ohledech. Aktuální Cayenne je dospělé auto s krásným interiérem, jež v rámci třídy jen těžko nachází přemožitele.

Testovaný vůz pohání benzinový šestiválec 2,9 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Je nabízen v různých verzích výkonu, v našem případě (verze S) posílá na všechna kola 440 k a 550 Nm točivého momentu. Už po prvních kilometrech snadno poznáte, že jde o motor Porsche. Sportovní geny se nezapřou zejména díky absenci turbodíry a sebevědomému zátahu ve středních otáčkách. Síla se uvolňuje s tím, jak otáčky stoupají, takže k vrcholu ve 6700/min už motor letí doslova s chutí.

Odhlučnění je příkladné, takže motor je i ve sportovním režimu Sport Plus relativně tichý a rozhodně ničím neruší posádku, což se hodí k charakteru vozidla. Osmistupňová převodovka ve sportovním režimu přeřazuje s citelným, ale příjemným škubnutím. Není jí co vytknout, funguje zcela v souladu s celým pohonným ústrojím a nerušivě mění rychlosti. Sportovní způsob jízdy jí není cizí stejně jako celému vozu.

Ačkoli řídím dvoutunové SUV (2095 kg), cítím se sebejistě, dobrý výhled mi ještě umocňuje zážitek z výrazně neutrálního chování vozu. Způsob, jakým je hmota maskována (za všech okolností), je fascinující. Při každé další čistě projeté zatáčce – i díky přesnému, nepříliš rychlému a přeposilovanému řízení – vím, že jsem mohl být i rychlejší a podvozek by mě stejně podržel. I když Cayenne zvenku vypadá trochu oplácaně (ostatně jako většina SUV), pod oblinami karoserie je to v každém ohledu Porsche a to je fajn.

Dynamika verze S je plně kompatibilní se znakem na kapotě. S funkcí launch control vůz zvládne zrychlení na stovku za 4,9 s, přičemž maximální rychlost je omezena na 265 km/h. A to je dost k tomu, abyste na autobahnu za sebou nechali konkurenční německé vozy s omezením na 250 km/h. Nemusím připomínat, že ani v rychlostech nad 200 km/h nechybí pružnost. Spotřeba kolísá podle jízdního stylu, v pohodě jsem jezdil za 10,5 l/100 km, když se rozjedete, stoupá postupně k 15 l.

Lehkost šestiválce při jeho výkonu je skvělá. Otázkou proto zůstává, zdali ještě je vůbec potřeba brutální verze Turbo s osmiválcem, která je sice rychlejší, ale také ještě těžší. A samozřejmě dražší. Mně model S připadal jako skvělý střed…

Armáda asistentů

Nemusím připomínat, že komfort podvozku vás nezklame. I když byl testovaný vůz vybaven 21palcovými koly (RS Spyder Design za 93 000 Kč), vzduchový stavitelný podvozek si poradil se všemi nerovnostmi bez toho, aby uskakoval či jakýmikoli pazvuky rušil posádku uvnitř. V tomto ohledu je aktivní podvozek (příplatek 57 507 Kč) skvěle funkčním doplňkem, který stojí za to v konfigurátoru zaškrtnout. Celkově velmi tuhá karoserie se jen minimálně nakláněla a celá armáda asistentů pracovala na co možná nejvíce neutrálním chování vozu.

Není nutné připomínat, že v Cayenne vás čekají nejkvalitnější materiály a skvělé zpracování. Voňavá kůže vás odklopí a je vkusně doplněna dalšími hezkými povrchy. V našem případě byl celý vnitřek čalouněný kvalitní kůží a potěšil nejen tradičně skvělým zpracováním, ale i uživatelskou přívětivostí. Přístrojový štít si zachoval své tradiční rozložení s otáčkoměrem uprostřed, pomocné displeje po bocích zobrazí vše potřebné. Aktuální generace má již vyspělý systém ovládání se skleněnými displeji. Na tlačítka rychlé volby si rychle zvyknete a brzy si pohodlně nastavíte cokoli, co při své cestě budete potřebovat. Oceňuji, že praktické funkce jsou rychle po ruce. Kvalitu Porsche reprezentuje například fakt, že tlačítka mají odpor a při stisku klapnou, takže přesně víte, že jste tlačítko stiskli. Dokonce i ovládání oken je tuhé a manipulace s nimi je tudíž zřetelná. Celý koncept je velmi čistě a logicky uspořádán.

Vpředu je průměrně odkládacích prostor, do dveří se vejde vše, co nepoberou držáky na pití. Masivní středový tunel nevadí a naopak je fajn, že je na něm logicky uspořádáno ovládání všeho potřebného. Chválím i přehledný přístrojový štít, chvilku zvyku vyžadují pouze tlačítka na volantu – zejména z hlediska pochopení jejich logiky.

Co se týče vnitřního prostoru, dodám už jen tolik, že kromě prémiové kvality (kterou čekáte) je také příjemně vzdušný a elegantně tvarovaný. Vzadu mám dost místa pro nohy i hlavu, posuvná sedadla zvyšují variabilitu. Zavazadlový prostor nabídne ohromných 770 l (k hornímu okraji zadních sedadel) nebo plných 1710 l (při sklopení jejich opěradel).

Cayenne S samozřejmě není úplně levný vůz. Základní cena testovaného modelu činí skoro 2,5 milionu Kč. Jenže Porsche se vyžívá v příplatkových prvcích, takže počítejte s tím, že při volbě vašeho vozu tohle určitě nebude finální částka. Pro představu – vůz na fotografiích stál skoro 3,5 milionu Kč. To není málo, ovšem pravda je, že za své peníze dostanete vysoce funkční, luxusní celek.

Cayenne umí mít (v rámci příplatkové politiky) dost pokročilý podvozek. Základem je adaptivní vzduchové odpružení s tříkomůrkovou technologií, které znamená ještě lepší spojení komfortu se sportovním charakterem vozu, protože to reaguje na zvolený režim jízdy a konkrétní situaci. Navíc je vybaveno regulací úrovně pro konstantní polohu vozidla, systémem PASM a možností změny světlé výšky (například pro jízdu v terénu). Poprvé je u Cayenne také možnost využít řízení zadní nápravy. V praxi systém v nízkých rychlostech řídí zadní kola proti zatočeným předním kolům, čímž virtuálně dochází ke zkrácení rozvoru kol (funguje to velmi dobře). Při vyšších rychlostech se zadní kola natáčejí ve stejném směru jako přední, což zlepšuje jízdní stabilitu. Systém PDCC reguluje nastavení podvozku pro aktivní stabilizaci klopení vozu. Registruje boční náklon při jízdě v zatáčkách a hned od počátku ho omezuje. Součástí systému jsou i aktivní elektromechanické stabilizátory, které reagují rychleji než srovnatelné hydraulické.

Plusy:

Dynamika, podvozek, jízdní vlastnosti, interiér.

Minusy:

Vyšší cena, množství příplatkových prvků, nelogická tlačítka na volantu.

Verdikt:

Cayenne se změnilo. Dospělo, má výrazně krásnější a z mého pohledu kvalitnější interiér než dřív a jezdí skvěle. Skutečně neutrálně, čitelně, vždy s dostatečnou zásobou výkonu, trakce i armádou pomocníků, kteří vás ochrání v krizových situacích. Není to auto pro zábavu, ale vysoce funkční, výkonné SUV, kde si zaplatíte za kvalitu, ale i image.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články