BMW X3 30d: Na vrcholu třídy
BMW X3 30d
Třetí generace BMW X3 vypadá sice podobně jako ta druhá, ale je zase o něco lepší. Stojí před vámi dospělé auto, na němž se těžko hledají nedostatky. Zejména ve verzi 30d xLine.
BMW X3 se od loňského listopadu prodává již ve třetí generaci. Svého předchůdce připomíná nejen téměř shodnými vnějšími rozměry, ale i designem – Mnichovští v případě svého středního SUV vsadili raději na osvědčený designový koncept a spíš než revoluci stvořili evoluci. Pokud se podíváme blíž, zjistíme ale, že aktuální X3 stojí na nové platformě a má o 5 cm delší rozvor, což se projevuje mimo jiné kratšími převisy karoserie.
Solidní nabídka nejrůznějších SUV patří do nabídky BMW zcela samozřejmě už od doby, kdy si srdce zákazníků získala první generace větší X5. Ostatně i menší X3 je prodejně velmi úspěšná – v letech 2010 až 2017 se prodalo přes 900 000 kusů – a my vám rádi řekneme proč.
Ve zkratce: tento vůz téměř nemá nedostatky. Stačí usednout do skvěle zpracovaného interiéru vonícího kvalitou a vynikajícím intuitivním a rychlým konceptem ovládání (v jehož srdci je kontrolní displej a osvědčený ovladač iDrive). V X3 okamžitě cítíte souznění se strojem, sedadla pěkně drží tělo, ovládání všeho je po ruce, volič převodovky reaguje logicky a rychle, výhled do všech stran podpořený couvací kamerou s krystalicky čistým obrazem podporuje celkový přehled o dění kolem. Navíc může být X3 vybavena řadou bezpečnostních systémů, mezi nimiž má premiéru asistované řízení – s rukama odloženýma na volantu dokáže vůz jet v podstatě sám až do rychlosti 210 km/h. Netřeba dodávat, že nechybí celá paleta dalších systémů, starají se o vaše bezpečí a pohodlí na silnici i mimo ni.
Pokud se vyšší postava posadí do druhé řady sedadel, může narazit na drobný nedostatek v podobě omezenějšího místa pro kolena. To je ale asi tak všechno. Zavazadlový prostor s příkladně pravidelným tvarem nabídne 550 litrů. Nechybí ani kolejnice s posuvnými oky či dno, skrývající další praktickou schránku.
X3 existuje podobně jako ostatní modely BMW v různých verzích. Kromě té standardní to jsou různě zaměřené modely Advantage, xLine, Luxury Line či M Sport. Většina odlišností se týká barev různých doplňků (masky chladiče atd.), ale v případě xLine zaujme třeba ocelový kryt nakládací hrany v kufru či kryty prahů – aspoň něco praktického. Obecně se verze xLine k SUV hodí, zejména když si vhodně nakonfigurujete další prvky.
Pohon verze 30d zajišťuje úžasný řadový třílitrový turbodiesel. S výkonem 265 k a točivým momentem 620 Nm zvládá i při nemalé hmotnosti 1,9 t rozjet vůz na 100 km/h za 5,8 s a zastaví se až na 240 km/h. V praxi je ještě lepší – vyniká sametovým chodem, dynamikou, ale i spotřebou. Klidná jízda znamená úctyhodných 6,5 l / 100 km, a pokud se necháte unést velmi dobrými jízdními vlastnostmi a chutí motoru do otáček, neřekne si o víc než 9 l / 100 km.
O schopnosti maskovat hmotnost není nutné psát, stejně jako o skvěle sladěném pohonu všech kol. Se světlou výškou 204 mm a brodivostí 500 mm nebude problém ani menší terén. Jediným bodem programu, ve kterém X3 trochu ztrácí, je komfort podvozku. Díky letním 20palcovým diskům byly některé nerovnosti trochu cítit, což je trochu škoda. Víme totiž, že sériové 18palcové či maximálně 19palcové disky by nezhoršily jízdní vlastnosti a vůz je s nimi přitom o něco komfortnější.
Celkově velmi dobrá X3 se prodává od 1 155 700 Kč s DPH za předokolku s motorem 18d. Ideálním motorem je ale právě 30d, pak (v provedení xLine) zaplatíte 1 640 600 Kč. S chytře vybranou výbavou necelé dva miliony. V rámci třídy je to prostě tak. Věřte ale, že za ty peníze dostanete skutečně skvělý vůz.
Plusy:
Motor, spotřeba, jízdní vlastnosti, interiér, výbava.
Minusy:
Místo na kolena vzadu, komfort na 20palcových kolech.