DuckDuckGo vs. Google. Jak si vede privátní vyhledávač v roce 2019?

DuckDuckGo vs. Google. Jak si vede privátní vyhledávač v roce 2019?komerční sdělení 2
INZERCE
Sdílet:

DuckDuckGo je vyhledávač, který dbá na ochranu vašich osobních údajů a nikterak ji neporušuje. Ve srovnání s Googlem, který se z „pouhého“ vyhledávače proměnil v jednu z největších a nejvlivnějších společností na světě se stovkami různých produktů, se ale stále jedná o relativně malý projekt. Hovoříme zde nicméně o životaschopné alternativě pro lidi, kteří chtějí mít své osobní údaje pod kontrolou.

Je ale vyhledávač vážně tak dobrý jako Google? Anebo jde důraz na ochranu osobních údajů na úkor jeho celkové funkčnosti a využitelnosti? Zkusíme se na DuckDuckGo podívat detailněji a srovnáme ho s Googlem v současnosti a minulosti.

DuckDuckGo neshromažďuje žádné osobní údaje uživatelů

Není žádným tajemstvím, že globální obchodní model Googlu je silně provázán právě se shromažďováním osobních údajů uživatelů a jejich následným využitím k zobrazování cílené reklamy, která pravděpodobněji upoutá jejich pozornost, a tím vygeneruje zisk nejen společnosti, která za reklamu platí, ale i samotnému Googlu. To je jeden z důvodů, proč je většina služeb Googlu dostupná široké veřejnosti zdarma.

A přesně tohle DuckDuckGo nedělá. Tento vyhledávač neshromažďuje od uživatelů žádné osobní údaje. Uživatelská zkušenost je velmi podobná té, kterou vám poskytuje Google, s tím rozdílem, že výsledky nejsou personalizované.

To pak vede k tomu, že pokud dva lidé zadají do DuckDuckGo stejný dotaz, obdrží totožné výsledky vyhledávání, pokud jsou tedy ze stejné země (vyhledávač umožňuje uživatelům zvolit lokalizaci výsledků vyhledávání podle země, ve které se nacházejí, či podle jakékoli jiné relevantní země). To se ale nedá říct o Googlu, ve kterém jsou výsledky vyhledávání personalizované, přestože společnost se vyjadřuje různě.

Význam ochrany osobních údajů v roce 2019

Lidé jsou na své osobní údaje, jejich používání a časté využívání společnostmi po celém světě čím dál opatrnější. To je také jeden z důvodů, proč je DuckDuckGo úspěšný a roste, což je patrné ze statistických údajů využití vyhledávače.

Ale to není jediná viditelná známka toho, že lidé začínají být na své údaje opatrnější. Příkladů je plný internet. Na vzestupu je využívání virtuálních privátních sítí (VPN) a to samé platí o softwaru na blokování reklam. Apple má funkce proti sledování zabudované přímo v Safari, Mozilla dělá to samé a Opera obsahuje bezplatnou VPN přímo v prohlížeči.

Ale nejde tu jen o internetové prohlížeče a vyhledávače. V posledních letech jsme také svědky vzestupu takzvaných anonymních online kasin, o kterých před pěti či deseti lety nebyla ani řeč. A právě ochrana soukromí byla v tomto desetiletí také jedním z důvodů rostoucí obliby Bitcoinu a dalších kryptoměn.

Je zjevné, že obavy o soukromí panují stále. A budou ještě větší. To je pro DuckDuckGo a další firmy, které si zakládají na ochraně soukromí, rozhodně dobrá zpráva.

Jak DuckDuckGo vydělává peníze?

To nás přivádí k otázce, která vás už zřejmě napadla také. Jak DuckDuckGo vydělává peníze, když nemůže využívat potenciál osobních údajů svých uživatelů? Je to prosté. Privátní internetový prohlížeč prodává reklamní prostor ve výsledcích hledání stejně jako Google.

Rozdíl je v tom, že DuckDuckGo nevyužívá osobní údaje k cílení reklamy a spoléhá pouze na klíčová slova zadaná při hledání. Společnost je přesvědčena, že sledování není pro monetizaci nutné a výsledky to krásně dokládají. Společnost je od roku 2014 v zisku a její zakladatel a výkonný ředitel Gabriel Weinberg o tom hovoří i na serveru Quora.

Je vyhledávač stejně dobrý jako Google?

Foto:

FOTO: DuckDuckGo

Když se budeme na Google dívat striktně jako na vyhledávač, umí DuckDuckGo prakticky to samé. Zadáte hledaný výraz, stisknete tlačítko (nebo Enter) a obdržíte výsledky pro své vyhledávání. I výsledky jsou do jisté míry podobné. Nicméně samotné výsledky vyhledávání i pořadí se liší. DuckDuckGo využívá trochu jiný přístup a vlastní algoritmy, takže je logické, že výsledky nejsou totožné.

Pokud se budeme dívat na Google na soubor služeb, pak je zjevné, že DuckDuckGo se produktům a službám tohoto technologického giganta nemůže rovnat. Ale o to se DuckDuckGo ani nesnaží. Cílem tohoto vyhledávače je pomoci uživatelům internetu chránit osobních údaje, a to nejen prostřednictvím samotného vyhledávače, ale i prostřednictvím aplikací a rozšíření, které poskytují komplexní ochranu osobních údajů na internetu.

Tento menší, anonymní vyhledávač má v rukávu dokonce i několik es, z nichž největší pozornost si zaslouží zejména tzv. příkazy DuckDuckGo bangs. Tato funkce umožňuje uživatelům vyhledat webové stránky třetích stran přímo ve vyhledávači. Když do DuckDuckGo zadáte například „!wen filter bubble“, ocitnete se přímo na anglické Wikipedii na článku o další věci, před kterou vás DuckDuckGo potenciálně chrání. Schválně to zkuste, ať vidíte, o co jde.

Jako vyhledávač DuckDuckGo rozhodně obstojí. A pokud patříte mezi ty, kteří na internetu dbají na své soukromí, pravděpodobně budete s vyhledávačem i s ochranou, kterou nabízí, velmi spokojeni.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články