Skladové představení na ploše třinácti fotbalových hřišť
Škoda Parts Center
Pokud bychom se v obrovských halách na dohled Mladé Boleslavi na chvíli zaposlouchali do slangu, mohli bychom rychle nabýt dojmu, že jsme na pouti, v zoo nebo cirkuse – jeden krmí ještěrky, další létá na labutích a támhle v rohu právě připravují banány…
Každý obor má svůj specifický jazyk, způsob vyjadřování, kterému nezasvěcení jen těžko porozumí. Nejinak je tomu i v obrovském skladu originálních dílů Škoda Parts Center v Řepově u Mladé Boleslavi, který je se svou plochou 13 fotbalových hřišť největším skladem originálních dílů u nás a jedním ze tří evropských centrálních skladů koncernu Volkswagen. Letos na jaře zde došlo k dalšímu výraznému rozšíření skladovací kapacity a Škoda Parts Center tak denně zvládne přijmout přibližně 28 000 objednaných položek z více než 100 zemí světa.
Areál je samozřejmě veřejnosti nepřístupný a stejně jako ve výrobních závodech i zde platí přísný zákaz focení. Podívat se tedy osobně do tohoto světa špičkové logistiky a nejmodernějších skladovacích trendů se nepoštěstí každý den. Vidět na vlastní oči cestu náhradního dílu od příjmu až po expedici v obrovských halách, v nichž se zaměstnanci díky rozsáhlé automatizaci skoro ztrácí, je zážitek, který byste u pozvánky do skladu asi nečekali. Ale tady je na co se dívat.
Třeba na plně automatický výškový sklad, který čítá jedenáct uliček regálů s výškou 42 metrů a vejde se do něj celkem 40 000 palet. A zatímco v klasických paletových nebo regálových skladech manipuluje s díly obsluha vozíků, je ve výškovém skladu kompletní proces zaskladňování a vyskladňování plně automatický. Za hodinu se takto zvládne zpracovat přes 200 palet. A to je jen část Škoda Parts Centra…
Z propracované logistiky výrazně benefitují také tuzemské autorizované servisy Škoda. Ty mají totiž hned tři možnosti, jak si objednat zboží. Základ tvoří tzv. Skladová objednávka, díky které může servis průběžně během týdne objednávat potřebné díly, avšak musí ji uzavřít v přesně přidělený den v týdnu dle rozvozové trasy, a to nejpozději do 21 hod daného dne. Tuto objednávku, která se hodí hlavně pro průběžné doplňování skladových zásob, obdrží do týdne. O poznání flexibilnější je tzv. Rychlá objednávka. U té stačí, aby servis objednal požadovaný náhradní díl v pracovní den do 18:00 hod, a následující pracovní den ráno najde dodaný díl ve svém Nočním boxu. Ze Škoda Parts Center se tyto objednávky expedují v den objednání ve 20 hod. Logistickou třešničkou na dortu je tzv. Superrychlá objednávka, která se hodí tehdy, když servis urgentně potřebuje konkrétní náhradní díl. Ten totiž může objednat mezi 9:00 až 10:30 hod dopoledne a zboží mu dorazí ještě týž den do 16:00 hodin, tedy ještě v pracovní době, během které může být servisní zakázka dokončena.
A jak že to je s tím slangem? Pokud zaslechnete, že se jedou krmit ještěrky, znamená to, že manipulační vozíky jedou do dobíjecí stanice či na rychlou výměnu baterií. Na labutích „létá“ obsluha systémového výškového vozíku používaného mezi regály vysokými více než deset metrů (mimochodem, obsluha musí pravidelně absolvovat i školení ve slaňování). A banány? To jsou nárazníky zabalené do speciálně tvarovaného kartonu, který nápadně připomíná právě tento druh ovoce. A pak tu máme ještě květináče (malé přepravky), letce (řidiči pro zboží na leteckou dopravu), motorku (nízkozdvižný vozík) či rampák (Rampe Papier s kompletními údaji o zásilce).
Škoda Parts Center je českým mikrosvětem špičkové logistiky a pro mě také důkazem, že i něco na první pohled tak neatraktivního, jako sklad náhradních dílů, dokáže být fascinující a překvapivé.
142 kusů manipulační techniky je denně v provozu celkem 1 065 motohodin.
200 kamionů je každý den odbaveno na příjmu
140 kamionů směřujících do celého světa denně odbaví na expedici
50 kontejnerů je expedováno každý měsíc
18 135 km je nejvzdálenější místo pro dopravu dílů Škoda – Nový Zéland
1976 – z tohoto roku je nejstarší dostupný díl ve Škoda Parts Center, jedná se o spouštěcí spínač zapalování pro modely Škoda 105/120/130/135/136, Garde a další