Železniční provoz v Německu se po výstražné stávce pomalu vrací k normálu

Stávka DB

Železniční provoz v Německu se po výstražné stávce pomalu vrací k normáluAKTUALIZUJEME 1
Svět
Sdílet:

Železniční provoz v Německu, který výrazně narušila ranní výstražná stávka, se pomalu vrací k normálu. Příměstská doprava už podle společnosti Deutsche Bahn (DB) funguje bez větších problémů, občasné potíže se mohou vyskytnout v té regionální. Nejsložitější situace je u dálkových spojů, z nichž má řada i nadále velké zpoždění, některé jsou stále rušeny. Celkem se čtyřhodinová stávka dotkla na 1400 vlaků a její dopady pocítili i Češi.

Odbory, které zastupují kolem 160 000 zaměstnanců železnice, výstražnou stávku zahájily v 05:00 SEČ. Německé dráhy se kvůli ní kolem 06:30 rozhodly úplně zastavit dálkovou dopravu na celém území spolkové republiky, což pocítily statisíce cestujících. Jednou z nich byla i česká turistka Radka Zítková, která se ráno chtěla vlakem vrátit z Berlína.

„Ráno jsem vyrážela na nádraží s asi 40minutovou rezervou, protože jsem předpokládala, že bude přeplněné metro kvůli zrušeným regionálním spojům, kterými hodně lidí do Berlína jezdí za prací,“ řekla Radka Zítková. Brzy ale – tak jako mnoho dalších lidí – Zítková zjistila, že berlínské metro kvůli obrovskému náporu cestujících kolabuje.

„Lidé se nemohli vejít do některých přeplněných spojů, občas trochu tekly nervy, lidé volali do práce, že nestíhají,“ vylíčila situaci. Sama nakonec do Česka vyrazila autobusem, protože její vlakový spoj byl zrušen.

Od rána bylo kvůli stávce odřeknuto několik vlaků v obou směrech na tratích Praha-Hamburk a Děčín-Kiel. Vlaky z Prahy do Berlína končily v Děčíně. Odpoledne podle mluvčího Českých drah (ČD) Petra Šťáhlavského spoje s Českem nabíraly zpoždění v řádu desítek minut. Pokud má cestující jízdenku vázanou na konkrétní vlak do Německa, může podle ČD k cestě výjimečně využít jakýkoliv jiný spoj.

Německé dráhy, které lidem na dálkových spojích umožňují jízdu na pondělní lístky až do neděle, provoz od 09:00 SEČ postupně obnovují. O něco pomaleji to jde ve stávkou nejzasaženějších spolkových zemích, mezi něž patří i tři nejlidnatější – Severní Porýní-Vestfálsko, Bavorsko a Bádensko-Württembersko. Příměstská doprava v okolí tamních metropolí už je sice většinou bez problémů, v té regionální se ale ještě mohou vyskytnout komplikace.

Mluvčí Českých drah Radek Joklík už v neděli uvedl, že stávka bude mít dalekosáhlý vliv také na spoje mezi Českem a Německem, a to prakticky po celý den. Zatím se to potvrzuje – odřeknuty byly tři vlaky, a to z Hamburku do Prahy, z Kielu do Prahy a také v opačném směru z Prahy do Kielu. Spoje mezi Prahou a Berlínem pak jezdí z českého hlavního města do Děčína náhradní soupravou, v úseku Děčín – Berlín jsou odřeknuty. Přehled aktuálních opatření je k dispozici na webu Českých drah.

Na řadě německých nádraží se podle televize NTV už od brzkého rána tvořili velké fronty lidí, kteří se snaží zjistit, jak by se mohli dostat tam, kam potřebují. Z informačních tabulí se to totiž vždycky nedozví, většinou jsou plné zpráv o zrušených spojích, některé z nich jsou dokonce zcela prázdné.

„V dálkové dopravě se stále objevuje zpoždění a ojedinělé výpadky spojů. V cestovních centrech velkých nádraží počítá Deutsche Bahn až do večerních hodin s velkým návalem,“ uvedla odpoledne železniční společnost.

Ranní problémy na železnici se na některých místech přenesly i na silnici, protože řada lidí jela raději autem. Ráno bylo například v Severním Porýní-Vestfálsku hlášeno 423 kilometrů ucpaných komunikací nebo pomalu popojíždějících kolon.

Odbory EVG železničáře k výstražné stávce vyzvaly poté, co se s DB nedohodly na zvýšení platů. EVG, která nevylučuje další výstražné stávky, požaduje růst mezd o 7,5 procenta a má i požadavky ohledně pracovní doby a práce o svátcích. Vedení DB nabízelo růst o 5,1 procenta ve dvou krocích a jednorázovou platbu 500 eur (12 930 Kč).

Obě strany chtějí v úterý znovu začít jednat.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články