Lexus NX: Hladká plug-in hybridní jízda.

AUTO

Lexus NX: Hladká plug-in hybridní jízda. 10
Auto

Lexus NX byl představen v roce 2014 a během let se pro automobilku stal důležitým modelem, v Česku dokonce druhým nejprodávanějším. Aktuální druhá generace má na co navazovat.

I když na první pohled je design novinky docela podobný předchůdci, automobilka tvrdí, že celek je z 95 % nový. Hrany jsou uhlazenější a zejména ve verzi F Sport Top i s lehce sportovním šmrncem. O ten se stará zejména nový přední nárazník s většími nasávacími otvory, výrazná mřížka chladiče, trochu upravený zadní nárazník a 20palcová kola. Novinka stojí na platformě TNGA-K, kterou NX sdílí například s Toyotou RAV4.

Velké změny se mezigeneračně odehrály zejména v interiéru, tedy hlavně v oblasti infotainmentu. V nejvyšší výbavě ční z palubní desky kontrolní displej o úhlopříčce 14 palců. Změnil se i koncept – ubylo tlačítek, zbyl jen digitální panel pro ovládání klimatizace, doplněný o dva otočné ovladače. Celý systém je rozhodně lepší, než byl dřív, ale procházení menu displeje je někdy zdlouhavé a nepříliš přehledné.

Nový vůz je o 20 mm delší než předchůdce (4660 mm), stejně tak i širší (1865 mm) a o 5 mm vyšší (1640 mm). Rozvor narostl o 30 mm na 2690 mm. Kromě stabilnějších a jistějších jízdních vlastností je tak pocitově i uvnitř víc místa, a to zejména na zadních sedadlech. Plug-in hybridní verze nabízí plnohodnotnou nádrž na 55 litrů paliva a nezklame ani z hlediska zavazadlového prostoru: základní objem 545 litrů, sklopením opěradel lze získat až 1436 litrů.

Lexus umí na palubě vytvořit skutečně klidnou atmosféru – tiché je zavírání oken i chod stěračů, nechybějí měkké materiály a slušné úložné prostory. Ruší jen otravné pípání všemožných asistenčních systémů (zejména držení v pruzích) a nepříliš kvalitní audiosystém (u značky Lexus vždy chcete prémiový systém). Problematický je i nový způsob otvírání vozu – zevnitř se tiskne podélné tlačítko (dveře občas neodskočí úplně) a zvenku se tiskne tlačítko umístěné zevnitř pevné kliky. Je to poněkud nepřirozené a zbytečné.

Nové NX lze objednat jen jako hybrid nebo plug-in hybrid, což byl případ toho testovaného. Pod označením 350h+ 4x4 E-Four se skrývá spalovací čtyřválec 2,5 litru (185 k a 227 Nm) a elektromotor vpředu i vzadu (vpředu výkon 182 k, vzadu 54 k), takže celkově Lexus pohání tři motory (elektromotor vzadu jen zadní nápravu). Maximální výkon soustavy činí 309 koní, samozřejmě v případě, že je nabitý akumulátor s kapacitou 18,1 kWh.

Přenos zajišťuje sametová převodovka s proměnným převodem (jemné šimrání plynu se rovná nízkým otáčkám, plný plyn vysokým). Výrobce udává dojezd na elektřinu až 76 km, reálných je klidně příjemných 60 km (s pravidelným dobíjením samozřejmě). Jinak je pohon velmi kultivovaný, jak už je u Lexusu a potažmo Toyoty zvykem, nechybí ani časté využívání všech součástí pohonu. Na elektřinu se dá jet rychlostí až 135 km/h.

Lexus umí být skutečně úsporný, zejména pokud se využívá zmíněné nabíjení – pak zvládne hladkou jízdu se spotřebou kolem 6,5 litru na 100 km, dynamičtější styl (zrychlení na stovku zabere při hmotnosti kolem 1,8 tuny slušných 7,7 sekundy) samozřejmě spotřebu zvyšuje. Důležitý je ovšem fakt, že NX je naladěno v typickém stylu luxusní automobilky z Japonska – tedy že spíš hýčká posádku komfortním jízdním projevem a rozhodně netouží po nějakém limitním použití. Nejlepší je prostě jezdit plynule, klidně i trochu svižněji, což pohon krásně zvládá, a celý jízdní projev je pak příjemný a uklidňující.

Nové NX má pro svou třídu velmi slušnou výbavu a fajn hybridní pohon. Podvozek krásně zvládá nerovnosti a celkový jízdní styl je originálně pojatý.

Základní NX 350h s pohonem předních kol startuje na 1 340 000 Kč, verzi E-Four pořídíte od 1 390 000 Kč, vrcholná Luxury Top přijde na 1 910 000 Kč, testovaný vůz stál 1 990 000 Kč. V rámci segmentu prémiových SUV to není nic podivného a je téměř jisté, že rodinný vůz si svou cenu v pohodě obhájí.

Plusy:

Dynamika, podvozek, pohonné ústrojí a spotřeba.

Minusy:

Elektronické otevírání dveří, vypínání systému držení v pruzích v menu.