Podpora domácího turismu je zásadní. Nečinnost vlády připraví podle podnikatelů o práci minimálně 30 % lidí
DOMÁCÍ CESTOVNÍ RUCH
Podpora tuzemského cestovního ruchu formou výhodných státních poukazů je podle zástupců podnikatelů zásadní. Kromě toho požadují okamžitou, komplexní a intenzivní pomoc. Patří do ní rychlé předložení akčního plánu vládě, který nyní připravuje ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), dále snížení daně z přidané hodnoty (DPH) na deset procent u služeb v cestovním ruchu a prodloužení programu Antivirus. V tiskové zprávě to dnes uvedly Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR a Fórum cestovního ruchu ČR.
Vláda podle zástupců podnikatelů dosud neuskutečnila navrhovaná opatření na záchranu cestovního ruchu. „Dá se předpokládat, že kvůli současné nečinnosti přijde v tomto oboru o práci minimálně 30 procent lidí a propady příjmů z této oblasti budou obrovské,“ uvedly organizace.
MMR podle ministryně Kláry Dostálové (za ANO) o státních poukazech na tuzemskou dovolenou a snížení DPH diskutovalo s představiteli Národní ekonomické rady vlády (NERV) i premiérem Andrejem Babišem (ANO). „Věnujeme se také přípravě cílené marketingové kampaně a plánujeme úzce spolupracovat s kraji a destinačními společnostmi tak, abychom návštěvnost rozprostřeli po celé zemi a aby byla nabídka služeb v regionech co možná nejpestřejší,“ uvedla Dostálová.
Poukazy na dovolenou v ČR by měly být podle zástupců podnikatelů bez přispění zaměstnavatelů. „Detaily systému voucherů nyní dále diskutujeme s MMR či MPO (ministerstvem průmyslu a obchodu), ale z principu věříme, že by si je lidé měli spolufinancovat, že by měly mířit primárně na ubytování v ČR na nejméně několik dní, aby vyvolaly multiplikační efekt – lidé během dovolené budou utrácet i v restauracích, muzeích – a že by měly být časově omezené, aby přinesly okamžitou poptávku a tím i potřebnou likviditu,“ řekl šéf vnějších vztahů Coca-Cola, člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy a člen NERV Petr Jonák. Výhodou poukazů podle něj bude, že si lidé sami vyberou, u kterých provozovatelů je uplatní. Tak bude zároveň zajištěno, že se podpora dostane kvalitním podnikům a stát nebude udržovat stravovací a ubytovací zařízení, která by nepřežila i bez současné krize.
Agentura CzechTourism ví z aktuálního průzkumu, že 60 procent Čechů ještě o své letošní dovolené nerozhodlo. Právě na ně chce cílit kampaň. MMR ve spolupráci s partnery a CzechTourismem bude sledovat a vyhodnocovat obsazenost ubytovacích kapacit na letní sezonu i po jejím skončení. V horských oblastech je v červenci a srpnu podle MMR aktuální obsazenost 60 procent a 30 procent v září. V krajských městech je přes prázdniny obsazenost do deseti procent a zhruba 30 procent v září. „Ukázkovým příkladem je Ostrava, která byla celý červenec vyprodaná díky festivalům Colours of Ostrava a Beats for Love. Nyní tak aktuálně kvůli vládním opatřením eviduje obsazenost pouhých pět procent. Z hlediska přenocování jsou klíčové lázeňské služby, kde se odehraje téměř 25 procent celkového počtu přenocování, a to zejména díky nadprůměrné délce pobytu,“ uvedlo MMR.
V cestovním ruchu je zaměstnáno na čtvrt milionu lidí. Odvětví každý rok do veřejných rozpočtů odvádí více než 125 miliard korun. Cestovní ruch podle CzechTourism tvoří tři procenta z hrubého domácího produktu ČR. Letošní propad kvůli koronaviru se odhaduje na 45 procent.
Čtěte také: Naděje na dovolenou v Řecku. Ostrovy chce otevřít už v červnu