Ceny AdBlue v Německu vystřelily k rekordní výši. Hrozí kolaps dopravy

KRIZE S ADBLUE

Ceny AdBlue v Německu vystřelily k rekordní výši. Hrozí kolaps dopravy
Detail uzávěru nádrže pro kapalinu AdBlue. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Echo24
Sdílet:

Po drastickém zdražení pohonných hmot zasáhla dopravce další rána. Cena kapaliny AdBlue vyskočila na rekordní výši. Může za to vysoká cena plynu, která brzdí výrobu. Podle německého listu Handelsblatt by nedostatek kapaliny mohl paralyzovat řadu dodavatelských řetězců.

Kapalina AdBlue je nezbytná nejen pro provoz nákladních vozidel, v posledních týdnech však zdražila na rekordní úroveň. Dříve 100 litrů stálo v Německu pouze 13 eur (zhruba 320 korun), nyní však za stejný objem řidiči zaplatí 76 eur (zhruba 1867 korun), uvedl list. Stojí za tím zejména ruská invaze na Ukrajinu, která v průmyslu znásobila náklady.

Kapalina AdBlue, která vzniká jako vedlejší produkt při výrobě umělých hnojiv, snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech. Všechna vozidla používající AdBlue jsou z výroby vybavená elektronickým systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny. Má to znemožnit obcházení emisních norem. Spotřeba při jízdě závisí na typu vozidla a rovněž stylu jízdy, u současných dieselových osobních aut je nyní v průměru okolo jednoho litru na 1000 kilometrů. Ve velkém množství kapalinu spotřebují zejména nákladní vozy.

Avšak řada výrobců AdBlue opět omezila svojí výrobu kvůli drahému zemnímu plynu. Německá Spolkový svaz pro dopravu zboží a logistiku (BGL) tvrdí, že je na trhu stále kapaliny dostatek, problémy jsou vždy s doručením. Současný vývoj ale naznačuje, že problémy budou narůstat. V posledních dnech totiž bylo v Evropě odstaveno pět velkých závodů na výrobu čpavku, a to v Polsku, Chorvatsku, Francii, Itálii a Portugalsku. Čpavek je základní složkou pro hnojiva a pro močovinu, která se následně zpracovává na aditivum AdBlue. 80 procent nákladů na výrobu čpavku připadá právě na zdražující zemní plyn, který se využívá jako surovina a také na energie.

Pandemie koronaviru a následně i válka na Ukrajině způsobily na trhu vyšší poptávku i nejistoty. Především strach z energetického embarga drží ceny na současné vysoké úrovni. Pokud by se EU skutečně rozhodla zakázat dovoz ruských surovin, odborníci počítají, že ceny plynu by se mohly dokonce zčtyřnásobit.

AdBlue však nezdražilo jen kvůli cenám plynu. Množství močoviny na světovém trhu se snížilo také proto, že Rusko omezuje export. Země je jedním z největších výrobců hnojiv a svým výrobcům prakticky zakázala export hnojiv a prekurzorů, jako je močovina.

Prudký nárůst cen je velkým problémem zejména pro logistický průmysl, kvůli nedostatku čpavku hrozí i skutečný nedostatek aditiva do nafty, bez kterého se v Evropě dieselové vozy neobejdou. Pokud by kvůli tomu dodavatelské společnosti zastavily provoz svých kamionů, důsledky by měly dopad na celou ekonomiku.

Nedostatek AdBlue zaznamenal český trh vloni na podzim, kdy problémy s dodávkami zavinila především panika mezi veřejností, když lidé nakupovali močovinu do zásoby a distributoři nestačili zboží zavážet prodejcům. „To jednak vyhnalo ceny ještě výš, jednak nárazově způsobilo nedostatek komodity na prodejních místech. Problém však spočíval především v logistice. Dodavatelé jednoduše nestíhali čerpací stanice zavážet,“ uvedl předseda České asociace LPG Ivan Indráček. O situaci jsme v minulosti psali například zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články